صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یک سال دوری از تعلیم و تربیه؛ فرشته عباسی: طالبان مکتب‌های دخترانه را بازگشایی نمی‌کنند

فرشته عباسی، یک پژوهش‌گر سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بازگشایی مکتب‌های دخترانه برای طالبان، کاری دشوار نیست، بلکه آن‌ها اراده‌ای برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه ندارد.

فرشته عباسی، یک پژوهش‌گر سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بازگشایی مکتب‌های دخترانه برای طالبان، کاری دشوار نیست، بلکه آن‌ها اراده‌ای برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه ندارد.

پیک‌آفتاب: فرشته عباسی، پژوهش‌گر سازمان دیده‌بان حقوق بشر برای جنوب آسیا، در صحبت با رسانه‌ها گفته است که این سازمان طی یک سال گذشته، مسئله محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم را جدی دنبال کرده است.

او با اشاره به این محرومیت دختران گفت: “اگر آنان نتوانند به آموزش در مکتب‌ها ادامه دهند، واجد شرایط برای شمولیت در دانشگاه‌ها نیز نخواهند بود”. وی می‌افزاید: “از سال روان دیگر دختران فارغ صنف 12 در افغانستان وجود ندارند که وارد دانشگاه‌ها شوند و تحصیلات عالی داشته باشند.”

به گفته عباسی: “هر باری که برای این موضوع دادخواهی شد، سازمان‌ها و کشورهای مختلفی آمدند و بارها این را گفتند که دختران افغانستان باید حق دسترسی به آموزش را داشته باشند، جوابی که از طالبان گرفته شد، این است که آن‌ها هیچ مشکلی با حق آموزش دختران ندارند، ولی هنوز پالیسی‌ها ساخته نشده و هنوز آمادگی ندارند که دختران را دوباره به مکتب روان کنند.”

پس از آن که طالبان در 15 اگست سال گذشته، بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، دروازه مکتب‌های متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته کردند و با وجود تعهدات‌شان برای بازگشایی مکتب‌ها، هنوز هم دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از فراگیری آموزش محروم‌اند.

به باور این پژوهش‌گر دیده‌بان حقوق بشر، مسئله بسته‌ماندن مکتب‌های دخترانه بسیار پیچیده نیست، اگر طالبان بخواهند فردا می‌توانند دروازه مکتب‌ها را به روی دختران باز کنند.

او تاکید کرد: “12 ماه گذشته، نقض‌های حقوق بشری طالبان واضح و روشن این را نشان می‌دهد که طالبان هیچ تعهدی به رعایت موازین حقوق بشری و حقوق انسانی و اساسی شهروندان افغانستان به شمول زنان ندارند و یک سال گذشته به مردم دروغ گفتند، اراده‌ای برای باز کردن دروازه‌های مکتب به روی دختران افغانستان نیست.”

عباسی افزود، در وضعیتی که هم‌اکنون مردم افغانستان از گرسنگی می‌میرند، طالبان به جای اولویت‌های مهار گرسنگی، به محدودیت‌های بیش‌تر بر حقوق زنان در افغانستان اولویت داده‌اند. او تاکید کرد که طالبان باید اولویت‌های خود را در شرایط کنونی بازنگری و مکتب‌ها را به روی دختران باز کنند.

فعالان حقوق بشر به این نظر اند که طالبان جهت کسب مشروعیت بین‌المللی، شهروندان افغانستان به ویژه حقوق زنان را گروگان گرفته‌اند.

یکی از این فعالان در کابل که خواسته نامش مخفی بماند، به رسانه‌ها گفت که دختران رهبران طالبان در دیگر کشورها آموزش می‌بینند، در آن‌جا مسئله شریعت وجود ندارد، اما حکومت آن‌ها با روایت اشتباه از دین، تمام عقده خود را بر زنان افغانستان خالی می‌کنند.

او گفت: “دختران خودشان در پاکستان و کشورهای عربی درس می‌خوانند. چرا مسایل شرعی را برای فرزندان خود توصیه نمی‌کنند و آمدند این‌جا میلیون‌ها دختر را که از لحاظ شرعی و میتود هیچ مشکلی در مکتب‌ها وجود ندارد، به گروگان گرفته‌اند.”

دختران طالبان در مکتب‌های قطر و پاکستان؛ دختران افغانستان منتظر بازگشایی مکتب‌ها

این در حالی است که عزیز احمد رایان، رئیس نشرات و سخنگوی وزارت معارف طالبان روز گذشته به خبرنگاران گفته است که هر زمانی در مورد طرح بازگشایی مکتب‌ها، عالمان دینی و شورای رهبری طالبان به توافق برسند و رهنمود ترتیب شود، این مشکل حل خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت معارف طالبان، بازگشایی مکتب‌های بالاتر از صنف ششم، به راه‌حل، میکانیزم مناسب، زمان بیش‌تر، کار و ذهنیت‌سازی نیاز دارد. اما طالبان با گذشت یک سال برای تدوین یک طرح در زمینه بازگشایی مکتب‌های دخترانه موفق نشده‌اند.

رایان افزود: “اصلاً در تمام امارت اسلامی هیچ کسی چه در موقف بالا و چه در موقف پایین با آموزش دختران مخالف نیستند، اما در زمینه میکانیزم، طرح، میتود، درباره وقت، پالیسی و راه‌کار، برخی مسایل وجود دارد که هنوز تمام رهبری طالبان و نهادهای مسئول به تفاهم و نتیجه نرسیده‌اند.”

این در حالی است که اخیراً یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، از ادامۀ بسته‌ ماندن مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران در افغانستان، ابراز نگرانی کرده و گفته است که ادامه محرومیت دختران از آموزش، حداقل 500 میلیون دالر به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده است.

یونیسف روز 15 اگست، در یک گزارش تحلیلی گفت که ادامه این وضعیت، تاثیر «مخربی بر اقتصاد افغانستان» خواهد گذاشت. به گفته یونیسف، تاوان اقتصادی دور نگه‌داشتن دختران افغانستان از آموزش، برابر به 2.5 درصد از تولیدات ناخالص سالانه داخلی افغانستان است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان افغانستان گفته بود که در مورد بازگشایی مکتب‌های دخترانه و حفظ امنیت هزاره‌ها، با رهبران کشورهای اسکاندیناوی به توافق رسیده است.

تاکید نماینده ویژه امریکا به بازگشایی مکاتب دخترانه و حفظ امنیت هزاره‌ها

کرزی: بسته ماندن مکتب‌های دخترانه، «کار پاکستان» است

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x