صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یوناما: طالبان شماری از زنان کارمند ما را بازداشت کردند

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی گفته است که طالبان کارمندان زن این نهاد را بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. طالبان اما گفته‌اند که از جانب آنان چنین اقدامی صورت نگرفته است.

هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی گفته است که طالبان کارمندان زن این نهاد را بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. طالبان اما گفته‌اند که از جانب آنان چنین اقدامی صورت نگرفته است.

پیک‌آفتاب: یوناما روز گذشته ۱۲ سپتمبر، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که «مقامات حاکم» باید به تعهدات خود در خصوص احترام به مصئونیت سازمان ملل و همه کارمندان آن‌ و امتیازات به شمول آزادی گشت‌وگذار پای‌بند باشند.

این نهاد افزوده است که “آزار و اذیت کارمندان اناث افغانستانی سازمان ملل توسط مقامات حاکم، به شکلی از اشکال در حال ظهور است، از جمله حادثه روز گذشته که در آن سه خانم افغانستانی که برای سازمان ملل متحد کار می‌کنند، برای بازجویی توسط مسئولین مسلح امنیتی مقامات حاکم به طور موقت بازداشت شدند.”

یوناما در توییتی نگاشته است: “سازمان ملل در افغانستان نگران حوادث آزار و اذیت کارمندان زن افغانستانی سازمان ملل توسط مقامات امنیتی باالفعل در افغانستان است. ما خواهان فوری ختم قضیه هستیم و از طالبان می‌خواهیم که به امتیازات و مصئونیت‌های همه کارمندان زن سازمان ملل احترام بگذارند”.

از سوی دیگر؛ بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفته است که کارمندان زن سازمان ملل با هیچ مشکلی مواجه نشده و نه هم کسی بازداشت شده است.

او افزوده است که “مسئولین ریاست امر به معروف و نهی از منکر از یک تجمع خانم‌ها در قندهار وضاحت خواسته بودند، اما زمانی که معلوم شد کارمندان سازمان ملل هستند، مسئولین منصرف شده‌اند”. کریمی گفته است: “معلومات ارایه شده از جانب یوناما حقیقت ندارد.”

سازمان ملل از طالبان خواسته است تا به گونه فوری ارعاب، آزار و اذیت و هدف قرار دادن کارمندان زن یوناما را متوقف کنند و “تضمین‌های صریح را برای مصئونیت و امنیت تمام پرسونل سازمان ملل که در افغانستان فعالیت می‌کنند، طبق تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی اجرا کنند.”

اما پیش از این طالبان به استثنای چند سکتور مشخص، کار زنان در بیرون از منزل را منع کرده و به آنان گفته‌اند در خانه‌های خود باقی بمانند.

شماری از زنانی که هنوز در کابل در برخی از دفاتر مصروف کار اند، نیز از برخورد طالبان شکایت کرده‌اند.

این درحالی است که زنان افغانستانی بارها با راه‌اندازی تظاهرات، خواستار حقوق دسترسی به کار و آموزش شده‌اند؛ تظاهراتی که اکثراً توسط طالبان سرکوب شده است.

پیش از این؛ سیما باهوز، مدیر اجرایی اداره زنان سازمان ملل گفته بود، تخمین شده است که محدودیت‌ها بر اشتغال زنان به گونه آنی سبب زیان اقتصادی یک میلیارد دالری یا پنج درصدی عواید ناخالص افغانستان شود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر سازمان هم‌کاری اسلامی و هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) در کابل ضمن ابراز غم‌شریکی با بستگان قربانیان، از طالبان خواسته‌ بودند که امنیت شهروندان این کشور به ویژه هزاره‌ها را تامین کنند.

یوناما و سازمان همکاری اسلامی به طالبان: امنیت شهروندان افغانستان را تامین کنید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x