صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گواهی پنتاگون از “اشتباهات مهلک” در حملات هواپیماهای بی‌سرنشین امریکا

روزنامه نیویورک تایمز با ارزیابی ۱۳۰۰ سند محرمانه وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، حملات هواپیماهای بی‌سرنشین امریکا را اغلب "عجولانه" یا "نادقیق" نامیده است. بر اساس این گزارش، شمار تلفات غیرنظامیان بسیار بیش‌تر از داد‌ه‌های رسمی پنتاگون است.

روزنامه نیویورک تایمز با ارزیابی ۱۳۰۰ سند محرمانه وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، حملات هواپیماهای بی‌سرنشین امریکا را اغلب “عجولانه” یا “نادقیق” نامیده است. بر اساس این گزارش، شمار تلفات غیرنظامیان بسیار بیش‌تر از داد‌ه‌های رسمی پنتاگون است.

پیک‌آفتاب: امریکا سال‌هاست که از هواپیماهای بی‌سرنشین برای هدف قرار دادن دشمنان خود در سوریه، افغانستان و عراق استفاده می‌کند. اما اغلب این حملات هواپیماهای بی‌سرنشین به گفته نیویورک تایمز، آن‌قدر که اعلام می‌شود هدفمند نیستند.

این روزنامه در تحقیقات خود بیش از ۱۳۰۰ سند محرمانه دولتی را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده است که روایات رسمی در ارتباط با یک “جنگ دقیق هواپیماهای بی‌سرنشین علیه جهادگران” از دقت کافی برخوردار نیستند.

به گفته نیویورک‌ تایمز، ارقامی که وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون راجع به تلفات غیرنظامیان ارایه می‌کند به وضوح کم‌تر از ارقام واقعی است و حملات هوایی امریکا در خاورمیانه سرشار از “ناخالصی‌های اطلاعاتی” است.

این روزنامه هم‌چنین نوشته است، طی پنج سال اردوی امریکا بیش از ۵۰ هزار حمله هوایی در عراق، سوریه و افغانستان انجام داده است.

پنتاگون گفته است، از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۴۱۷ غیرنظامی در حملات هوایی در سوریه و عراق کشته شده‌اند. در افغانستان نیز طبق آمار رسمی پنتاگون، از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۸۸غیرنظامی کشته شده‌اند.

تحقیقات روزنامه نیویورک تایمز حاکی از اشتباهاتی در برآوردهای نیروهای مسلح امریکا از اهداف حملات هوایی است. برای مثال افرادی که به یک محل بمباران شده می‌دویدند به عنوان جنگ‌جوی گروه داعش و نه به عنوان کمک‌کننده برآورد شده‌اند یا “موترسایکل‌سواران ساده” به عنوان “نشانه” حمله قریب‌الوقوع تعبیر شده‌اند.

بر اساس اسناد پنتاگون، شناسایی اشتباه تنها موجب چهار درصد از موارد قربانیان غیرنظامی شده است. اما پژوهش‌های انجام شده توسط نیویورک تایمز نشان داده که ۱۷ درصد از حوادث بررسی‌شده دارای خطا بوده و نزدیک به 35 درصد کشته‌ها و زخمیان غیرنظامیان ناشی از این خطاها بوده است.

سخنگوی فرماندهی مرکزی اردوی امریکا به این روزنامه گفته است که اشتباهات ممکن است حتی با بهترین فناوری، چه از طریق اطلاعات نادرست و چه از طریق تفسیر نادرست از اطلاعات موجود رخ دهد اما اردو برای جلوگیری از این آسیب‌ها هر کاری که از دستش برمی‌آید را انجام می‌دهد.

سازمان غیردولتی جنگ‌های هوایی (Airwars)، اردوی امریکا را متهم می‌کند که از سال ۲۰۰۱ تاکنون حداقل ۲۲ هزار غیرنظامی را در حملات هوایی به بهانه “جنگ علیه تروریسم” کشته است.

طبق برآورد این سازمان، تنها در افغانستان تا کنون بیش از چهار هزار و ۸۰۰ نفر کشته شده‌اند.

در گزارش نیویورک تایمز هم‌چنین آمده که اردوی امریکا تنها در کمتر از ۱۰ مورد به خانواده قربانیان و زخمی‌های حملات بی‌سرنشین غرامت پرداخت کرده است.

این در حالی است که روز 29 اگست، در یک حمله هواپیمای بی‌سرنشین نیروهای هوایی امریکا در کابل، ۱۰ عضو خانواده “زمری احمدی” به شمول ۷ کودک کشته شدند و پنتاگون گفته بود که در این حمله قانون جنگ نقض نشده و سهل‌انگاری جنایی نیست.

صمد سعید، رئیس بازرس نیروهای هوایی امریکا، در اظهاراتی گفته بود که حمله مذکور به علت خطاها، عدم تفسیر درست اطلاعات و اختلال‌های ارتباطی رخ داد.

پنتاگون: در حمله پهپادی 29 اگست در کابل قانون جنگی نقض نشده است

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۵ دسمبر، با نشر گزارشی گفته که طالبان، قوای نظامی امریکا و نیروهای امنیتی افغانستان مسئول حملاتی هستند که باعث کشتار غیرنظامیان و افراد ملکی شده است.

امریکا، طالبان و نیروهای امنیتی پیشین، متهم به کشتار غیرنظامیان در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x