صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گاردین: 3000 شهروند افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان، به ترکیه رفته‌اند

گاردین می‌گوید که به طور تخمینی، حدود ۳۰۰ هزار شهروند افغانستان از زمان قدرت‌گیری مجدد طالبان، از طریق مسیرهای خطرناک به ترکیه رفته‌اند.

گاردین می‌گوید که به طور تخمینی، حدود ۳۰۰ هزار شهروند افغانستان از زمان قدرت‌گیری مجدد طالبان، از طریق مسیرهای خطرناک به ترکیه رفته‌اند.

پیک‌آفتاب: پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در 15 اگست سال گذشته و با بدتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان، شمار زیادی از شهروندان این کشور مهاجر شده و تعدادی از آن‌ها وارد ترکیه شده‌اند.

با افزایش شهروندان افغانستان در ترکیه، ترک‌ها نارضایتی خود را از حضور مهاجران سوری و افغانستانی اعلام کرده و آن‌ها را به تصاحب مشاغل و افزایش کرایه خانه متهم می‌کنند.

ترکیه در شرایط فعلی، میزبان چهار میلیون پناهجوی اکثراً سوری با چند صد هزار مهاجر افغانستانی و ملیت‌های دیگر است.

از یک سال بدین‌سو که ترک‌ها بیش‌تر با وضعیت بدتر اقتصادی هم‌راه با تورم بالا و اُفت ارزش لیر مواجه هستند، نارضایتی خود را از حضور مهاجران سوری و افغانستانی اعلام کرده‌اند.

گاردین می‌نویسد که مطابق با نظرسنجی‌ها، اکثر ترک‌ها خواهان بازگرداندن پناهجویان به کشورهای‌شان هستند.

خشم علیه پناهندگان در ترکیه تا جایی افزایش یافته است که گرایشات دست راستی ضد مهاجر به جریان اصلی سیاست نفوذ کرده است.

یکی از مخالفان سرسخت حضور مهاجران خارجی، نماینده راست‌گرا به نام «اُمیت اوزداغ» است. او مدعی است که پناهجویان، ارتشی متجاوز هستند که بخشی از یک توطئه بین‌المللی برای نابودی ملت ترکیه است.

هر چند حزب این نماینده راست‌گرا تازه تاسیس و هم‌چنان حاشیه‌ای است، اما مانند سایر نقاط اروپا، سیاست‌مداران راست افراطی احزاب جریان اصلی را مجبور می‌کنند تا سیاست‌های عوام‌پسند را برای جلب رضایت افکار عمومی اتخاذ کنند.

در حال حاضر حتا برای افغانستانی‌هایی که به طور قانونی وارد این کشور شده‌اند و می‌‌توانند ثابت کنند که درآمد خوبی دارند نیز دریافت کارت اقامت بسیار دشوار است.

با سخت شدن اقامت مهاجرین افغانستان در ترکیه، بسیاری از آنان با خطر دائمی اخراج از سوی این کشور روبه‌رو هستند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ترکیه گفته بود که جمعیت هلال احمر آن کشور برای کار با آن عده از افغانستانی‌هایی کمک می‌کند که به خواست خودشان و به صورت داوطلبانه به افغانستان باز گردند.

ترکیه: برای افغانستانی‌های که به کشور برگردند، زمینه کار فراهم می‌کنیم

اخراج 136 مهاجر غیرقانونی افغانستانی از ترکیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x