صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کمیته بین‌المللی نجات: بحران جاری در افغانستان، ممکن است بیش‌تر از جنگ قربانی بگیرد

هم‌زمان با یک سالگی حاکمیت طالبان بر افغانستان، کمیته بین‌المللی نجات (IRC) می‌گوید که بحران بشری کنونی در افغانستان، ممکن بیش‌تر از جنگ 20 سال گذشته در افغانستان قربانی بگیرد.

هم‌زمان با یک سالگی حاکمیت طالبان بر افغانستان، کمیته بین‌المللی نجات (IRC) می‌گوید که بحران بشری کنونی در افغانستان، ممکن بیش‌تر از جنگ 20 سال گذشته در افغانستان قربانی بگیرد.

پیک‌آفتاب: کمیته بین‌المللی نجات روز گذشته 15 اگست، در گزارشی گفته است که ادامه بحران اقتصادی در افغانستان، شهروندان این کشور را به سمت فقر و گرسنگی سوق داده و هشدار داده است که اگر در این مورد اقدامات فوری صورت نگیرد، این بحران بیش‌تر از جنگ‌های دو دهه اخیر، از مردم افغانستان قربانی خواهد گرفت.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تاریخ 15 اگست سال گذشته، کمک‌های خارجی که به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌شد، قطع شد. امریکا و دیگر کشورهای غربی، کم‌وبیش 10 میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی افغانستان جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد و براساس گزارش‌های بین‌المللی و سازمان ملل، اکنون بیش از نصف جمعیت افغانستان با فقر و گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در همین حال، کمیته بین‌المللی نجات گفته است که در دو دهه گذشته، افغانستان به شدت متکی به کمک‌های خارجی بود که قطع این کمک‌ها و منجمد شدن دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی، تاثیر منفی بر مردم گذاشته و نظام اقتصادی افغانستان را نیز در حالت فروپاشی قرار داده است.

ویکی اکین، یکی از مسئولان این کمیته گفته است که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، مردم افغانستان بار سنگین اقتصاد ویران شده و بحران بشری را در این کشور به دوش می‌کشند. او گفته است: “12 ماه فاجعه گسترده اقتصادی سبب شد که شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه سه برابر افزایش یابد. امروز 55 درصد از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند”.

وی تصریح کرده که بسیاری از شهروندان افغانستان، بی‌کار شده و آنان در حال حاضر در فقر و گرسنگی به سر می‌برند. در این گزارش آمده است که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که اکنون، 24 میلیون تن در افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند.

از سوی دیگر کمیته بین‌المللی نجات، کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان را اندک خوانده و از جامعه بین‌المللی خواسته است که باید به کمک‌های خود به مردم افغانستان ادامه دهند. این کمیته هم‌چنان تاکید کرده که سازمان‌های بین‌المللی باید بانک‌های افغانستان را مورد حمایت قرار دهند تا فعالیت آنان دوباره به حالت عادی برگردد.

به گفته این کمیته، در جریان یک سال گذشته، این نهاد بین‌المللی کمک‌های خود را برای مردم افغانستان دو برابر کرده است. در گزارش آمده است که این کمیته در حال حاضر در 12 ولایت افغانستان مصروف ارایه خدمات در بخش‌های صحت، آموزش و توان‌مندسازی زنان و دختران است.

این در حالی است که پیش از این، سازمان ملل گفته بود که در حال حاضر، حدود 23 میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کنند و 95 درصد مردم غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان هم‌چنین گفته بود که 10 میلیون کودک افغانستانی برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

بیش از 24 میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه ضرورت دارند

سازمان ملل: از آغاز سال روان تاکنون، 15 میلیون تن در افغانستان کمک‌های غذایی دریافت کرده‌اند

بیش از 24 میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه ضرورت دارند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x