صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین خواستار افشای اطلاعات در مورد آزمایشگاه‌های امریکا در اوکراین شد

وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه 8 مارچ، از دولت امریکا خواست تا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی واقع در اوکراین را فوراً منتشر کند.

وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه 8 مارچ، از دولت امریکا خواست تا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی واقع در اوکراین را فوراً منتشر کند.

پیک‌آفتاب: ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌‌شنبه 8 مارچ، از امریکا خواست تا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی و ویروس‌هایی را که در آن‌جا تحت تحقیق قرار دارند را افشا کنند و از این طریق به قناعت کشورهای دخیل بپردازند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: “امریکا 26 آزمایشگاه و سایر تاسیسات از این قبیل در خاک اوکراین دارد. مقامات بیجینگ از امریکا، به عنوان طرفی که بیش‌ترین اطلاعات در این زمینه را دارد، می‌خواهند تا اطلاعات لازم در این خصوص را افشا نماید”.

وی افزود: “به خاطر سلامتی مردم اوکراین، مناطق هم‌جوار و فراتر از آن، از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا از ایمنی این آزمایشگاه‌ها اطمینان دهند”.

این دیپلمات چینی گفت که برنامه‌های بیولوژیکی-نظامی امریکا در اوکراین، تنها می‌تواند نوک “کوه یخ” باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت که طرف امریکایی هم‌چنین تحقیقات بیولوژیکی-نظامی زیادی را در آزمایشگاه فورت دیتریک انجام داده است. هدف واقعی امریکا چیست؟ آنها دقیقاً چه کار می‌کنند؟”.

این در حالی است که پیش‌تر، وزارت دفاع روسیه درباره تشکیل شبکه‌ای متشکل از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین که تحت برنامه پنتاگون کار می‌کنند صحبت کرده بود. این آزمایشگاه‌ها روی پاتوژن‌های طاعون و سیاه زخم کار کرده‌اند.

از جانب دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که امریکا بیش از 200 میلیون دالر برای فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین صرف کرده است و آزمایشگاه‌های اداره مرکزی بهداشت وابسته به وزارت دفاع اوکراین نیز در برنامه بیولوژیکی-نظامی امریکا مشارکت داشته‌اند.

این وزارت‌خانه هم‌چنین از وجود اسنادی خبر داد که توسعه اجزای سلاح‌های بیولوژیک را در آزمایشگاه‌های اوکراین در نزدیکی مرز روسیه تایید می‌کند. وزارت خارجه روسیه هم‌چنان در توییتی نوشته است که وزارت دفاع این کشور به اسناد طبقه‌بندی شده (به دستور فرمانده گارد ملی اوکراین) دست یافته که بدون هیچ تردیدی تایید می‌کند که رژیم کی‌ف به طور مخفیانه در حال تدارک یک عملیات تهاجمی علیه دونباس بود که برای مارچ 2022 برنامه‌ریزی شده بود.

از جانب دیگر، کاخ سفید گفته است که چین در صورت عدم رعایت تحریم‌ها علیه روسیه منتظر اقدامات تلافی جویانه‌ای امریکا باشد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه 8 مارچ، در بیانیه‌ای اظهار داشت اگر بیجینگ به تحریم‌های امریکا علیه روسیه پای‌بند نباشد، امریکا دست به اقداماتی علیه چین خواهد زد. سخنگوی کاخ سفید گفت: “اگر آن‌ها تحریم‌ها را رعایت نکنند، می‌دانید که دلایلی برای برداشتن گام‌های خاصی خواهیم داشت”.

از سوی دیگر؛ وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به تاریخ 5 مارچ از امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا خواسته بود تا در گفتگوی برابر با روسیه برای ایجاد یک مکانیزم پایدار جهت تضمین امنیت در اروپا شرکت کنند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورش حامی از سرگیری مذاکرات میان طرف‌های مربوطه به هدف ایجاد یک مکانیزم امنیتی متعادل، موثر و پایدار و دست‌یابی به ثبات بلندمدت در قاره اروپاست.

این در حالی است که رسانه‌های روسی از اعلام آتش‌بس بشردوستانه ازسوی مسکو خبر داده‌اند. روسیه اعلام کرده است که صبح چهارشنبه ۹ مارچ، آتش‌بس بشردوستانه برقرار می‌شود.

اعلام آتش‌بس بشردوستانه از سوی روسیه

پوتین: عملیات ما در اوکراین توسط نظامیان حرفه‌ای انجام می‌شود

روسیه: کی‌ف منفجر کردن راکتور هسته‌ای خارکوف را پلان کرده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x