صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین: حضور 20 ساله امریکا در افغانستان، «تحول اجباری» تحمیل شده بالای افغانستان بوده است

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در یک نشست خبری گفته است که تصمیم مصادره ذخایر ارز خارجی هفت میلیارد دالری افغانستان از سوی ایالات متحده و تقسیم آن به دو بخش، «خودسرانه و ناموجه» است و اقتصاد افغانستان را تضعیف می‌کند. وی در بخش دیگری، حضور 20 ساله امریکا در افغانستان را «تحول اجباری» تحمیل شده بالای افغانستان خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در یک نشست خبری گفته است که تصمیم مصادره ذخایر ارز خارجی هفت میلیارد دالری افغانستان از سوی ایالات متحده و تقسیم آن به دو بخش، «خودسرانه و ناموجه» است و اقتصاد افغانستان را تضعیف می‌کند. وی در بخش دیگری، حضور 20 ساله امریکا در افغانستان را «تحول اجباری» تحمیل شده بالای افغانستان خوانده است.

پیک‌آفتاب: هفته گذشته 70 اقتصاددان و کارشناس به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا، از فرمان اجرایی دولت امریکا که هفت میلیارد دالر از دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان را به دو بخش تقسیم کرده، انتقاد کرده و از دولت امریکا خواسته‌اند که فوراً دارایی‌ها را به طور کامل بازگردانند. این نامه سرگشاده توسط مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست منتشر شده و توسط جوزف استیگیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد و هم‌چنین سایر محققین جهانی امضا شده است.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته 12 اگست، در جریان یک نشست خبری در جواب به سوال یک خبرنگار که نظر چین را در مورد این نامه سرگشاده خواسته بود، گفته است: “در این نامه سرگشاده اشاره شده است که تصمیم دولت ایالات متحده برای مصادره ذخایر ارز خارجی هفت میلیارد دالر افغانستان، به شدت در فروپاشی اقتصادی افغانستان نقش داشته است. تصمیم دولت امریکا برای تقسیم این وجوه به دوبخش، «خودسرانه و ناموجه» است و اقتصاد افغانستان را تضعیف می‌کند.”

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، یک سال از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌گذرد و به گفته منتقدان در سراسر جهان، ایالات متحده هنوز هم از آسیب رساندن به مردم افغانستان دست بر نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه می‌افزاید که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که میلیون‌ها تن از مردم افغانستان در آستانه مرگ هستند. یک مقام برنامه جهانی غذا نیز خاطرنشان کرده که 98 درصد مردم افغانستان با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند و نزدیک به نیمی از کودکان زیر پنج سال در افغانستان، از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.

وانگ ون‌بین حضور 20 ساله ایالات متحده امریکا در افغانستان را «تحول اجباری» تحمیل شده بر افغانستان خوانده و گفته است: “نزدیک به 20 سال «تحول اجباری» تحمیل شده توسط ایالات متحده بر افغانستان نه تنها نتوانسته است مردم افغانستان را از فقر و آشفتگی بیرون بیاورد، بلکه بحران بقای بشر و توسعه ملی را بدتر کرده است.”

وی در ادامه گفته است که این نونه کتاب درسی دیگری است که نشان می‌دهد چگونه دموکراسی امریکا، جهان را بی‌ثبات می‌کند. اگر چه نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کرده‌اند، ولی جنایات انجام شده در این کشور هم‌چنان ادامه دارد و تا زمانی‌که ایالات متحده آسیب‌رساندن به مردم افغانستان را متوقف نکند، مصیبت آن‌ها پایان نخواهد یافت.

وزارت خارجه چین هم‌چنان در توییت دیگری گفته است: “امریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده، اما به جنایات خود علیه این کشور پایان نداده است. «تحول» 20 ساله که توسط ایالات متحده به افغانستان تحمیل شد، نه تنها نتوانسته است مردم افغانستان را از فقر و بی‌ثباتی بیرون بیاورد، بلکه بحران دوگانه بقا و توسعه ملی را تشدید کرده است. این نمونه دیگری از آفت «دموکراسی ایالات متحده» است.”

وی در بخشی دیگری از سخنان خود گفته است که چین از ایالات متحده می‌خواهد که به اشتباهات خود پایان دهند و برای التیام آسیب‌های مردم افغانستان، اقدام واقعی انجام دهد و به جهان پاسخگو باشد.

تقسیم سرمایه‌های ملی افغانستان بین خانواده‌های امریکایی

سپنتا: از این‌که امریکا را دوست خواندم، احساس «شرم» می‌کنم

نماینده کانگرس امریکا: تصمیم بایدن نهایت «بی‌وجدانی» است

دیده‌بان حقوق بشر: امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x