صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین: جرایم جنگی امریکا و بریتانیا در افغانستان باید بررسی شود

چین از جامعه جهانی خواسته است که جنایات جنگی امریکا، بریتانیا و کشورهای دیگر در افغانستان باید مورد بررسی قرار گیرد.

چین از جامعه جهانی خواسته است که جنایات جنگی امریکا، بریتانیا و کشورهای دیگر در افغانستان باید مورد بررسی قرار گیرد.

پیک‌آفتاب: وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را در یک نشست خبری در پاسخ به گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر این‌که اعضای سرویس هوایی ویژه بریتانیا (SAS) در افغانستان اسرا و غیرنظامیان را مکرراً کشته‌اند و حتی برای به دست آوردن بهترین‌ها با یکدیگر رقابت کرده‌اند، بیان داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید: “آن‌چه این گزارش‌ها آشکار می‌کند به سادگی تکان دهنده و ظالمانه است.”

وانگ ون‌بین در ادامه خاطرنشان کرده است که نقض وحشیانه حقوق بشر توسط ایالات متحده و متحدانش که وجدان بشری را به چالش می‌کشد، موارد مجزا نیستند، آن‌ها تکرار مداوم، سیستماتیک و شایع هستند.

وانگ با استناد به گزارش‌ برخی رسانه‌ها گفت که بین سال‌های 2003 تا 2008، هزاران غیرنظامی عراقی توسط سربازان بریتانیایی به شیوه‌هایی مانند بازداشت، ضرب‌وشتم، تحقیر، تجاوز جنسی و حتی قتل مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

طی نزدیک به 20 سال گذشته، ایالات متحده بیش از 90 هزار حمله هوایی به کشورهایی از جمله افغانستان، عراق و سوریه انجام داده که جان 48 هزار غیرنظامی را گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه می‌افزاید: “امریکا و بریتانیا به جای تامل در مورد جنایات خود هر راه ممکنی را برای از بین بردن آن امتحان کرده‌اند.”

وانگ تصریح می‌کند، قانون عملیات خارج از کشور 2021 که توسط پارلمان بریتانیا معرفی شده است، سربازان بریتانیایی را که در خارج از کشور مرتکب شکنجه و سایر جنایات جدی شده‌اند در برابر پیگرد قانونی محافظت می‌کند و تلاش‌ها برای پاسخگویی کامل مجرمان را مختل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌افزاید، وزارت دفاع بریتانیا مدعی شد که تحقیقات گسترده‌ای در مورد اقدامات سربازان بریتانیایی در افغانستان و عراق انجام داده است، اما 90 درصد از جنایات جنگی ادعایی مورد بررسی قرار نگرفت.

پیش از این، دولت ایالات متحده مقامات دیوان بین‌المللی کیفری را که در حال تحقیق در مورد بررسی جنایات جنگی سربازان امریکایی در افغانستان بود نیز تحریم کرده بود.

وانگ گفت: “کسانی‌که بیش از همه در مورد دفاع از حقوق بشر صحبت می‌کنند، تبدیل به مرگ‌بارترین قاتلان غیرنظامیان بی‌گناه شده‌اند و آن‌هایی که شدیداً به شرایط حقوق بشر کشورهای دیگر حمله می‌کنند، کسانی هستند که باید در دادگاه حقوق بشر قرار گیرند.”

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح می‌کند: “باید تحقیقات بین‌المللی کاملی در مورد جنایات جنگی بریتانیا و امریکا و نقض حقوق بشر انجام شود، اجازه دهید عدالت برای قربانیان بی‌گناه اجرا شود و مردم در سراسر جهان از قُلدری و ظلم بیش‌تر محافظت گردند.”

این در حالی است که روز 25 سرطان؛ گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در واکنش به نشر گزارش‌هایی مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی و قتل‌های خودسرانه در هلمند از سوی نظامیان بریتانیایی، خواستار بررسی این قضیه از سوی دادگاه کیفری لاهه گردیده بود.

حکمت‌یار: جنایت جنگی نظامیان بریتانیایی در افغانستان، توسط دادگاه لاهه بررسی شود

هم چنان روز 22 سرطان، سازمان عفو بین‌الملل پس از نشر گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی از سوی سربازان بریتانیایی در افغانستان، خواستار انجام تحقیقات فوری در مورد این اتهامات گردیده بود.

عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در مورد اتهامات جنایت جنگی سربازان بریتانیایی در افغانستان شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x