صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پوتین: نظام تک‌قطبی جهان پایان می‌یابد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امریکا را به دامنه‌دار کردن جنگ در اوکراین متهم کرد و ادعا کرد که تلاش‌های واشنگتن برای حفظ «هژمونی» جهانی امریکا است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امریکا را به دامنه‌دار کردن جنگ در اوکراین متهم کرد و ادعا کرد که تلاش‌های واشنگتن برای حفظ «هژمونی» جهانی امریکا است.

پیک‌آفتاب: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته ۱۶ اگست، در سخنرانی خود در یک نشست امنیتی که شماری از مقام‌‎های نظامی کشورهای افریقایی، آسیایی و امریکای لاتین حضور داشتند، اتهامات دیرینه خود را علیه امریکا تکرار کرد و گفت: “عصر نظام تک‌قطبی جهان به پایان خود نزدیک می‌شود”.

پوتین: زمان جهان تک‌قطبی به پایان رسیده و اروپا حاکیمت سیاسی خود را از دست داده است

ولادیمیر پوتین گفت، روسیه به خاطری به اوکراین حمله کرد که به گفته او، واشنگتن، اوکراین را به سنگر «ضد روسیه» مبدل کرده بود.

روسیه روز 24 فبروری سال روان، بر اوکراین حمله کرد و در این تهاجم که تا هنوز جریان دارد، هزاران اوکراینی به شمول غیرنظامیان کشته و میلیون‌ها شهروند اوکراین در داخل و بیرون آن کشور آواره  شده‌اند.

با این حال، پوتین بار ملامت تهاجم روسیه بر اوکراین را بر دوش امریکا انداخت و گفت: “آنان به جنگ‌ها نیاز دارند تا هژمونی‌شان را حفظ کنند، از همین‌رو مردم اوکراین را به سپر دم بلا مبدل کرده‌اند. وضعیت اوکراین نشان می‌دهد که امریکا در صدد دامنه‌دار کردن جنگ است و به عین شکل تلاش دارد تا جنگ‌ها را در آسیا، افریقا و امریکای لاتین شعله‌ور کند”. در همین حال، ناتو نیز پیش‌تر گفته بود که امکان فرسایش جنگ در اوکراین زیاد است.

ناتو: ممکن است جنگ در اوکراین سال‌ها دوام کند

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا با اشاره به این که جهان در آستانه تغییرات ژئوپلیتیک بین‌المللی است، گفت که دوران هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب به پایان خود نزدیک شده و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

تونی بلر: هژمونی غرب به پایان رسیده است

تهاجم روسیه بر اوکراین، به گونه گسترده به ویژه از سوی کشورهای غربی محکوم شده و تحریم‌های فلج کننده را بر مسکو وضع کرده‌اند. این وضعیت سبب شده است که روسیه به دنبال یافتن متحدانی در افریقا، آسیا و امریکای لاتین باشد.

ولادیمیر پوتین هم‌چنان ادعا می‌کند که حمایت امریکا از اوکراین و سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان که چین با آن به شدت مخالفت کرد، تلاش برای برهم زدن ثبات جهانی است.

او گفت: “ماجراجویی امریکا در تایوان فقط سفر یک سیاست‌مدار غیرمسئول نبود. این بخشی از یک استراتیژی عمدی و آگاهانه امریکا به هدف بی‌ثبات کردن وضعیت و ایجاد هرج‌ومرج در منطقه و سراسر جهان بود، تمثیل آشکار بی‌احترامی به حاکمیت ملی دیگر کشورها و مکلفیت‌های بین‌المللی خودشان بود.”

این در حالی است که پیش‌تر گلوبل تایمز نوشته‌ بود که بُرد و باخت اوکراین در جنگ، برای امریکا مهم نیست و ایالات متحده صرفاً به دنبال دسترسی به اهداف و منافع خود است. روزنامه نگاشته بود که امریکا «سیاست خودخواهانه‌ای» را اتخاذ کرده و با ارسال تسلیحات بیش‌تر به کی‌ف، موجب طولاتی‌تر شدن جنگ می‌شود.

امریکا بانی جنگ و مانع صلح در اوکراین

از سوی دیگر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در این نشست امنیتی ادعا کرد که غرب افزون بر تدارک تسلیحات به اوکراین، معلومات مشرح استخباراتی را به کی‌ف فراهم کرده و نیز آموزگارانی را اعزام کرده است تا قوای نظامی اوکراین را با کاربرد تسلیحات و سیستم‌های نظامی غربی آشنا کند.

وزیر دفاع روسیه ادعاهایی را «دروغ مطلق» خواند که گویا روسیه احتمالاً در جنگ اوکراین، اسلحه هسته‌ای یا کیمیایی را استعمال خواهد کرد. او گفت: “از نظر نظامی، برای دست‌یابی به اهداف اعلام شده‌مان، نیازی به استعمال تسلیحات هسته‌ای در اوکراین نیست. ماموریت اساسی نیروی هسته‌ای روسیه، فراهم‌آوری سپر بازدارنده در برابر حملات هسته‌ای است.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزیر دفاع روسیه گفته بود که ارتش این کشور خاک اوکراین را اشغال نمی‌کند، بلکه همه اقدامات را به خاطر حفظ جان و امنیت غیرنظامیان به کار می‌بندد.

شویگو: ارتش روسیه خاک اوکراین را اشغال نمی‌کند

مدودف: اوکراین، افغانستان دیگر برای امریکا است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x