صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پاکستان جلغوزه افغانستان را به نام خود به کشورهای دیگر صادر می‌کند

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور می‌گویند که پس از بسته‌شدن دهلیزهای هوایی، اکنون جلغوزه افغانستان تنها به پاکستان صادر می‌شود و از آن‌جا به نام «جلغوزه پاکستانی» وارد بازارهای جهانی می‌شود.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور می‌گویند که پس از بسته‌شدن دهلیزهای هوایی، اکنون جلغوزه افغانستان تنها به پاکستان صادر می‌شود و از آن‌جا به نام «جلغوزه پاکستانی» وارد بازارهای جهانی می‌شود.

پیک‌آفتاب: خان‌جان الکوزی، یکی از اعضای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان روز گذشته 13 سرطان، در صحبت با رسانه‌ها گفته است: “پس از بسته‌شدن دهلیزهای هوایی، اکنون جلغوزه افغانستان تنها به پاکستان صارد می‌شود و از آن‌جا به نام جلغوزه پاکستانی به کشورهای دیگر به فروش می‌رسد، روندی که چین با آن مخالف است.”

براساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، هر سال افغانستان تا 30 هزار تُن جلغوزه تولید می‌کند که در جریان سال‌های گذشته این محصول به کشورهای چین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هند و پاکستان از طریق دهلیزهای هوایی و مرزهای زمینی صادر می‌شد.

الکوزی می‌گوید: “تا پایان سال گذشته، تقریباً نُه هزار تُن جلغوزه صادر شد و امسال که 2022 است، تنها مسیر پاکستان باز است و جلغوزه ما به آن‌جا صادر می‌شود و متاسفانه در پاکستان پس از پروسس به نام جلغوزه پاکستانی به خارج می‌رود و اکنون هم مشکلاتی پیش آمده، این‌که چینایی‌ها قبول نمی‌کنند و می‌گویند که از طریق پاکستان به ما نیاید و آرم پاکستان نباشد.”

عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌افزاید که صادرات از افغانستان به کشورهای خارجی از طریق دهلیزهای هوایی، پس از تسلط طالبان به حالت تعلیق درآمده است.

وی به صدای امریکا می‌گوید: “در گذشته دهلیزهای هوایی برای صادرات وجود داشت، به ویژه برای جلغوزه قرارداد منظم با چین بسته شده بود که حکومت گذشته سبسایدی 60 تا 70 درصدی را در نظر گرفته بود. در آن زمان صادرات جلغوزه ما با مشکلی مواجه نبود و به طور عادی صادر می‌شد. دهلیزهای هوایی ما اواخر سال گذشته با به قدرت رسیدن طالبان غیرفعال شد.”

الکوزی می‌گوید که بازرگانان افغانستانی، امسال خود دست به ابتکار زده و با شرکت کام ایر، صادرات جلغوزه را از طریق دهلیز هوایی با چین آغاز کردند، اما این روند به دلیل مشکلات انتقال پول متوقف گردیده است.

این در حالی است که سفارت چین در کابل روز پنجم سرطان، آمادگی همه جانبه این کشور با بازرگانان افغانستانی را اعلام کرده و گفته بود به هدف تسهیل صادرات جلغوزه از افغانستان به چین، به بازرگانان این کشور ویزا صادر می‌کند.

روند صدور جلغوزه افغانستان به چین تسهیل می‌گردد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x