صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پارلمان روسیه خواهان حمایت پوتین از تجزیه شرق اوکراین شد

پارلمان روسیه (دوما) روز سه‌شنبه 15 فبروری به درخواستی رأی دادند که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور این کشور می‌خواهد تا استقلال مناطق جدایی‌طلب طرف‌دار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد.

پارلمان روسیه (دوما) روز سه‌شنبه 15 فبروری به درخواستی رأی دادند که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور این کشور می‌خواهد تا استقلال مناطق جدایی‌طلب طرف‌دار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد.

پیک‌آفتاب: ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه گفت که درخواست از رئیس جمهور روسیه در مورد لزوم به رسمیت شناختن “جمهوری خلق دونتسک” و “جمهوری خلق لوگانسک” بی‌درنگ به وی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد که این متن در جلسه عمومی دوما به تصویب رسید تا این دو سرزمین به “دو دولت و دو کشور مستقل” تبدیل شوند.

این دو منطقه که هم‌اکنون به طور خودمختار به دست جدایی‌طلبان روس اداره می‌شوند، هشت سال است که با ارتش اوکراین می‌جنگند و خواهان جدایی و استقلال‌اند.

گفته می‌شود که به رسمیت شناختن این سرزمین‌ها به عنوان دو کشور مستقل، مُهر پایانی است بر روند صلح در شرق اوکراین و توافق‌نامه‌های مینسک که با میانجی‌گری فرانسه و آلمان امضا شده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش خبرنگاران، اطمینان داد که در حال حاضر “هیچ تصمیم رسمی” در این مورد اتخاذ نشده است. او اما تاکید نمود که “درخواست نمایندگان منعکس کننده نظر مردم روسیه است”.

این مسئله واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به این موضوع گفته است: “در صورتی‌که روسیه این دو منطقه جدایی‌طلب را به رسمیت بشناسد، به معنی آن است که روسیه عملاً و با تمام عواقب ناشی از آن، از توافقات مینسک خارج شده است. این چیزی است که ما قبلاً نسبت به آن هشدار داده بودیم”.

مسکو اما اوکراین را متهم می‌کند که سعی دارد توافق‌های مینسک را از مسیر اصلی خارج نماید و این برای روسیه قابل پذیریش نیست.

روسیه پیش از این نیز دو منطقه “آبخازیا” و “اوستیای جنوبی” را از گرجستان جدا کرد و آن‌ها را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت.

این در حالی است که تنش‌ها بین روسیه و ناتو در مرزهای اوکراین بیش از حد بالا است و طرفین هم‌دیگر را به نقض حریم‌ها متهم کرده، طوری‌که پوتین در دیدار با اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان گفت که روسیه طرف‌دار جنگ نیست و به این دلیل پیشنهاد امنیتی ارایه می‌کند. از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در آخرین اظهارات خویش گفته است که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند خون‌بار و ویران‌گر باشد.

پوتین به غرب: ما خواهان جنگ نیستیم

روسیه: «15 فبروری»، روز شکست تاریخی «غرب» است

بایدن: حمله روسیه به اوکراین خون‌بار و ویران‌گر خواهد بود

پوتین: مسکو انقلاب‌های رنگی در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی را تحمل نخواهد کرد

مانور جدید روسیه در مرز اوکراین؛ از هشدار تا بازی سیاسی، مسکو حاضر نیست کوتاه بیاید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x