صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ولادیمیر پوتین: تعیین سقف قیمت برای گاز و نفت روسیه، حماقت مطلق خواهد بود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست اقتصادی «ولادی وستوک» در شرق روسیه، از تحریم های غرب شدیداً انتقاد نمود. وی گفت، در صورت تعیین سقف قیمت برای مواد سوختی روسیه، فروش گاز به کشورهای اروپای را کاملاً قطع خواهد نمود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست اقتصادی «ولادی وستوک» در شرق روسیه، از تحریم های غرب شدیداً انتقاد نمود. وی گفت، در صورت تعیین سقف قیمت برای مواد سوختی روسیه، فروش گاز به کشورهای اروپای را کاملاً قطع خواهد نمود.

پیک‌آفتاب: رویترز روز گذشته هفتم سپتمبر، با نشر گزارشی گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست اقتصادی ولادی وستوک، از تحریم‌های غرب علیه کشورش به شدت انتقاد نموده و گفت که در صورت تعیین سقف قیمت برای مواد سوختی این کشور، صادرات نفت، گاز و زغال‌سنگ به اروپا را قطع خواهد کرد.

پوتین این سخنان را در حالی بیان می‌کند که دولت‌های اروپایی برای مقابله با افزایش سرسام‌آور قیمت مواد سوخت، تعیین حداکثر قیمت برای نفت و گاز به مصرف‌کنندگان را در اولویت قرار داده‌اند.

ولادیمیر پوتین با اشاره به این رویکرد اروپا گفت: “تعیین سقف قیمت، حماقت مطلق خواهد بود. اگر تصمیم خلاف منافع ما گرفته شود، دیگر هیچ چیزی صادر نخواهیم کرد. نه گاز، نه نفت و نه زغال‌سنگ.”

وی در ادامه این نشست، تلاش کشورهای غربی برای منزوی‌سازی روسیه را محکوم و آن‌را شکست و تهدید به تمام جهان خواند و گفت: “مهم نیست عده‌ای برای انزوای روسیه چقدر تلاش می‌کنند، چنین چیزی غیرممکن است.”

این در حالی است که تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، این کشور را بیش‌تر متمایل به سوی کشورهای شرقی، به ویژه بعد از تهاجم به اوکراین، نموده است. این تعاملات با کشورهایی از جمله ایران و کوریای‌شمالی گسترش یافته است که از دید سازمان ملل و کشورهای غربی «غیرعادی» تلقی می‌شوند.

در این گزارش نیز آمده است که پوتین بحران موجود در نظام بین‌الملل را مشابه به دوران کرونا خوانده و گفته است: “پاندامی کرونا با چالش‌های نظم جهانی جا‌یگزین شده است؛ چالش‌هایی که تمام جهان را تهدید می‌کند.”

رکود اقتصادی ناشی از توقف تولیدات در دوران شیوع کرونا، تورم شدید در پی داشت. طرح‌های اقتصادی پس از کووید-19 با آغاز تهاجم روسیه علیه اوکراین، چشم‌انداز کوتاه و میان‌مدت اقتصادی جهانی را به شدت آسیب رسانده است.

با این وجود بسیاری از کشورهای اروپایی با تحریم گاز روسیه و عدم توانایی از جایگزینی عاجل منابع جدید، برای زمستان سخت پیش‌رو آماده می‌شوند.

رئیس جمهور روسیه در نشست ولادی وستوک یادآور شده که بیش‌تر غلات صادراتی اوکراین به جای رسیدن به کشورهای فقیر، به اروپا می‌رسد و همین مسئله، ظهور فاجعه انسانی را دو برابر نموده است.

روسیه و اوکراین دو ماه قبل با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل، برای صادارت غلات از بندرهایی در دریای سیاه توافق کردند. دو کشور درگیر در جنگ، مجموعاً حدود 25 درصد غله جهان را تامین می‌کنند.

در ادامه رویترز می‌نویسد که پوتین از نقش رو به رشد کشورهای شرق آسیا و اقیانوس آرام در مناسبات جهانی استقبال کرد و این واقعیت را با تضعیف جهان غرب هم‌زمان دانست.

وی قرار است در حاشیه این نشست با شماری از رهبران کشورهای شرق آسیا دیدار نماید.

با این وجود روسیه و چین، اراده خود برای تشکیل یک تشکل از کشورهای شرقی در برابر غرب را پنهان نمی‌کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x