صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هیئتی از ترکمنستان برای حل مسئله انتقال پول برق به کابل آمده است

ریاست برق افغانستان (برشنا) از نشست سه روزه در مورد پروژه‌های انکشافی ملی برق با هیئت رهبری شرکت ترکمن انرگو و شرکت برق افغانستان (برشنا) خبر می‌دهد.

ریاست برق افغانستان (برشنا) از نشست سه روزه در مورد پروژه‌های انکشافی ملی برق با هیئت رهبری شرکت ترکمن انرگو و شرکت برق افغانستان (برشنا) خبر می‌دهد.

پیک‌آفتاب: در اعلامیه‌ای که شرکت برق افغانستان (برشنا) منتشر کرده آمده است: “هیئتی که از ترکمنستان به کابل آماده است، در نشست سه روزه در مورد پروژه تاپ و سب‌ستیشن نورالجهاد، مقدار و قرارداد برق مورد نیاز برای سال آینده، تعرفه برق برای سال آینده، تکمیل‌سازی پروژه لین 500 کیلوولت شبرغان-دشت الوان و هم‌چنین چگونگی تحویلی پول به ترکمنستان تبادل نظر صورت گرفته است.”

برشنا می‌افزاید که در ترکیب این هیئت؛ الیاسوف، رئیس شرکت ترکمن انرگو؛ مراد ارتیکوف، رئیس پروژه‌های بین‌المللی ترکمنستان و عطا گیلدی مامیوف، رئیس اقتصاد خارجی وزارت انرژی ترکمنستان حضور داشتند.

شرکت برق افغانستان هم‌چنان افزوده است که در حال حاضر، افغانستان 17 درصد برق مورد نیاز خود را از ترکمنستان وارد می‌کند.

پس از سقوط نظام جمهوری و وضع محدودیت‌ها بر نظام بانکی افغانستان، شرکت برشنا در پرداخت قیمت برق به کشورهای مبدا، با مشکلات زیادی مواجه گردیده است و پول برق وارداتی تاجیکستان، ازبیکستان و ایران را تاکنون نپرداخته است.

بر همین مبنا روز 21 سرطان، محمدعمر آسوزاده، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان در جریان یک نشست خبری گفته بود که شرکت برق افغانستان (برشنا)، قرض‌داری خود را تاکنون به گونه کامل پرداخت نکرده است.

پول برق وارداتی از تاجیکستان، تاکنون پرداخت نگردیده است

هم‌چنان، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) روز دوم جوزا، از عدم پرداخت پول برق وارداتی افغانستان به تاجیکستان و ازبیکستان هشدار داده و گفته بود که اگر این کشورها برق صادراتی‌شان را قطع کنند، در افغانستان 10 میلیون تن در تاریکی قرار می‌گیرند.

هشدار برنامه توسعه سازمان ملل از عدم پرداخت پول برق افغانستان

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر افغانستان از کشورهای آسیای‌میانه حدود 100 میلیون دالر بابت قیمت برق وارداتی بدهکار است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x