صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار رئیس اتاق تجارت ایران درباره احتمال خروج سرمایه‌گذاران افغانستانی از ایران

حسین سلیمی، رئیس اتاق تجارت مشترک ایران و افغانستان، گفته است سرمایه‌گذاران افغانستانی که در ایران حضور دارند، به دلیل شرایط بهتر تمایل دارند به ترکیه بروند.

حسین سلیمی، رئیس اتاق تجارت مشترک ایران و افغانستان، گفته است سرمایه‌گذاران افغانستانی که در ایران حضور دارند، به دلیل شرایط بهتر تمایل دارند به ترکیه بروند.

پیک‌آفتاب: آقای سلیمی با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاران در ترکیه می‌توانند اقامت، پاسپورت و حق تحصیل فرزندان‌شان را دریافت کنند، گفته است که این فرایند درایران طولانی است و دولت ایران با سرمایه‌گذاری 250 هزار دالری تنها اقامت پنج ساله می‌دهد.

دولت ایران در ماه سرطان 98 تصویب کرد که خارجی‌هایی که 250 هزار دالر در ایران سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند اقامت پنج ساله بگیرند ولی بابک دین‌پرست، معاون وزارت داخله کشور ایران، ماه میزان امسال اذعان کرد که تاکنون “حتی یک مورد تقاضا” در این زمینه هم دریافت نشده است.

رئیس اتاق تجارت مشترک ایران و افغانستان، همچنین با اشاره به اوضاع کنونی افغانستان، گفته است علاوه بر بحث ویزه و اقامت، باید در تعیین معافیت‌های مالیاتی نیز سیاست‌های کنونی دولت ایران تغییر کند تا به سرمایه‌گذاران افغانستانی مشوق‌های لازم داده شود.

او اما آمار دقیق از میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی در ایران ارایه نکرده، ولی گفته است ماه سرطان امسال 17 طرح در این زمینه بررسی شده و ارزش آنها بین “300 هزار دالر تا 20 میلیون دالر متغیر است”.

بحث سرمایه‌گذاری در حالی مطرح می‌شود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت اقتصادی در این کشور به شدت آسیب دیده و زمینه سرمایه‌گذاری در داخل افغانستان از بین رفته و سرمایه‌گذاران افغانستانی به دلیل شرایط نامطلوب اغلب سرمایه‌های خویش را از افغانستان خارج کرده اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x