صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار اردوغان به یونان: «ازمیر» را فراموش نکنید

رئیس جمهور ترکیه در نشستی در منطقه دریای سیاه گفت: "ای یونان! به تاریخ نگاه کن. اگر ادامه بدهی، هزینه زیادی می‌پردازی."

رئیس جمهور ترکیه در نشستی در منطقه دریای سیاه گفت: “ای یونان! به تاریخ نگاه کن. اگر ادامه بدهی، هزینه زیادی می‌پردازی.”

پیک‌آفتاب: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته سوم سپتمبر، هشدار داد که یونان در صورت ادامه نقض حریم هوایی ترکیه و ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای این کشور بر فراز دریای اژه، بهای زیادی خواهد پرداخت.

انقره یک‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که هواپیماهای ترکیه در این منطقه مورد هدف سامانه پدافند هوایی اس-300 یونان قرار گرفته است و این اقدام خصمانه را محکوم کرد.

وی که در نشستی در منطقه دریا سیاه سخن می‌گفت، خطاب به یونان گفته است “ای یونان! به تاریخ نگاه کن. اگر ادامه بدهی، هزینه زیادی می‌پردازی.”

وی افزود: “حرفی برای یونانی‌ها دارم: ازمیر را فراموش نکنید.”

ازمیر شهری در سواحل دریای اژه است که یونانی‌ها آن‌را اسمیرنا می‌نامند. ازمیر در اواخر جنگ جهانی اول از سوی یونان اشغال شد و ترکیه هرگز آن‌را به‌عنوان بخشی از یونان به رسمیت نشناخت. ترک‌ها در سال 1922، این شهر را از یونانی‌ها پس گرفتند.

این در حالی است که اردوغان در ادامه سخنانش گفته است: “سلطه شما در جزایر دریای اژه نزدیگ به ترکیه، به هیج وجه ما را مقید به چیزی نمی‌کند. وقتی زمان‌اش برسد، ما هر کاری را که لازم باشد انجام می‌دهیم.”

آتن هواپیماهای ترکیه را به پرواز بر فراز جزایر یونانی نزدیک به مرز ترکیه متهم می‌کند و اختلاف بین دو همسایه منجر به گشت‌زنی‌های مکرر شده است.

انقره نیز حضور نیروهای یونان در این جزایر را برخلاف معاهدات صلح امضا شده پس از جنگ جهانی اول و دوم می‌داند و آن‌را محکوم می‌کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در ماه جون، گفته بود که اگر آتن به اعزام نیرو به جزایر ادامه دهد، انقره حاکمیت یونان را به چالش خواهد کشید.

با این وجود، اردوغان پس از متهم کردن کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به رهبری کارزاری علیه فروش تسلیحات امریکایی به ترکیه، گفتگوها با این کشور را قطع کرد.

واشنگتن در سال ۲۰۱۹، انقره را به دلیل خرید سامانه موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه تحریم کرد.

این خرید باعث شد تا امریکا، ترکیه را از برنامه فروش هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ که انقره مشتری اصلی آن بود، حذف کند.

منابع وزارت دفاع ترکیه می‌گویند که یونان نیز سامانه دفاع هوایی روسیه را خریداری کرده است. آن‌ها کشورهای غربی را به داشتن «خط مشی دوسویه» متهم می‌کنند.

آتن نیز خواهان تجهیزات نظامی امریکایی به منظور تقویت نیروی هوایی خود است و درخواست رسمی خرید اف-۳۵ امریکا را در ماه جون، ارائه کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x