صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نمایشگاه عید بازار خاتمه یافت؛ نبود بازار مناسب و دایمی، مشکل اصلی زنان تجارت‌پیشه

نمایشگاه عید بازار که از سوی اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به تاریخ 7 ثور در شهر کابل برگزاری گردیده بود، امروز خاتمه یافت. نبود بازار مناسب و دایمی، مشکل اساسی زنان تجارت‌پیشه از سوی شرکت‌کنندگان این نمایشگاه عنوان شده است.

محمدعارف بیات، کابل

نمایشگاه عید بازار که از سوی اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به تاریخ 7 ثور در شهر کابل برگزاری گردیده بود، امروز خاتمه یافت. نبود بازار مناسب و دایمی، مشکل اساسی زنان تجارت‌پیشه از سوی شرکت‌کنندگان این نمایشگاه عنوان شده است.

پیک‌آفتاب: رویا حافظی، سرپرست ریاست اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان می‌گوید، نمایشگاهی که برای نمایش و فروش محصولات زنان تجارت‌پیشه که از تاریخ 7 ثور در شهر کابل برگزاری شده بود امروز 10 ثور به پایان رسید. به گفته حافظی، 70 زن تجارت‌پیشه، محصولات خود را به نمایش گذاشته بودند.

سرپرست اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به پیک‌آفتاب می‌گوید: «برگزاری هم‌چون نمایشگاه‌ها، برای رشد تولیدات داخلی بسیار مقید است. این نمایشگاه به کمک مالی شرکت مخابراتی روشن راه‌اندازی شده بود که خوشبختانه امروز خاتمه یافت.»

فاطمه سادات، یک تن از زنان تجارت‌پیشه به پیک‌آفتاب می‌گوید: «خواست ما از طالبان این است که زمینه کار را برای زنان و به خصوص زنان تجارت‌پیشه، مهیا بسازند و کوشش شود که برای زنان یک بازار دایمی مدنظر گرفته شود تا محصولات تولیدی ما را در بازار به فروش برسانیم.»

لیلما امرخیل، دیگر زن تجارت‌پیشه؛ نبودن بازار مناسب برای فروش محصولات زنان را یک چالش بزرگ می‌خواند و به پیک‌آفتاب می گوید: «من تجربه کاری خوبی در بخش صنایع دستی دارم و تعداد زیادی از زنان هم‌راه من کار و فعالیت دارند. مشکل اصلی ما، نبود یک مکان مناسب برای فروش محصولات‌مان می‌باشد.»

امرخیل در ادامه می‌افزاید که ارزش محصولات تولیدی ما به خاطری‌که کار دستی و لباس سنتی است، بالاست و بسیاری از شهروندان توان خرید آن‌ها را ندارند. از مقامات طالبان و اتاق تجارت و صنایع زنان می‌خواهیم تا «راه‌حلی برای دست‌رسی ما به بازارهای جهانی پیدا کنند، چون آن‌ها توان خرید محصولات ما را دارند.»

پشتون امیری، یکی دیگر از زنان تجارت‌پیشه به پیک‌آفتاب می‌گوید: «فروشات ما بسیار خوب بود، به خصوص بعد از افطاری. مردم برای خریداری به نمایشگاه می‌آمدند و از محصولات ما خریداری می‌کردند. خوبی دیگر این نمایشگاه این بود که ما روحیه گرفتیم تا خوبتر کار کنیم و خانم‌هایی را که با ما کار می‌کنند، حمایت مالی کرده بتوانیم.»

 

 

روهینا حسنی، یک تن از زنان تجارت‌پیشه که از ولایت دایکندی در این نمایشگاه اشتراک کرده بود، می‌گوید که در دو بخش تولید صنایع دستی و تولید عسل طبیعی از گل‌های کوهی فعالیت می‌کند. حسنی به پیک‌آفتاب می‌گوید: «عسل افغانستان به خاطر داشتن گل و گیاهان طبیعی، در سطح منطقه از نظر کیفیت اول است. به خاطر مشکلات زانودردی و مشکلات تنفسی بسیار مفید می‌باشد.» حسنی در ادامه می‌افزاید «به خاطری‌که وضعیت اقتصادی مردم ما خوب نیست، نظر به نماشگاه‌های قبلی مردم توان خریداری ندارند.»

 

هم‌زمان با این نمایشگاه، اولین ورکشاپ آموزشی برای زنان تجارت‌پیشه تحت عنوان «موفقیت تجارتی زنان تجارت‌پیشه» که با هم‌آهنگی وزارت تجارت و صنایع طالبان و هم‌کاری مالی دفتر یونیتار در کابل آغاز شده بود، امروز با توزیع تصدیق‌نامه به 25 زن تجارت‌پیشه شرکت کننده در ورکشاپ، پایان یافت.

برگزاری اولین ورکشاپ آموزشی برای زنان تجارت‌پیشه از سوی طالبان

آگاهان اقتصادی به این باور اند که نبود بازار دایمی و مناسب برای فروش اجناس، ناامنی، عدم دست‌رسی به منابع مالی، هم‌چنین تبعیض جنسیتی در تولیدات داخلی، از جمله مشکلاتی هستند که فراراه زنان شاغل و کارآفرین در کشور به وجود آمده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x