صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نظامی اسبق امریکایی: پیروزی روسیه در جنگ اوکراین مسلم است

یکی از نظامیان سابق وزارت دفاع امریکا گفته است که امریکا و ناتو به دنبال صلح در اوکراین هستند، زیرا می‌دانند که پیروزی ارتش روسیه در اوکراین، اجتناب‌ناپذیر است.

یکی از نظامیان سابق وزارت دفاع امریکا گفته است که امریکا و ناتو به دنبال صلح در اوکراین هستند، زیرا می‌دانند که پیروزی ارتش روسیه در اوکراین، اجتناب‌ناپذیر است.

پیک‌آفتاب: دیوید تی پاین، یکی از نظامیان سابق وزارت دفاع امریکا تصریح کرده که واشنگتن و کشورهای عضو ناتو به دنبال برقراری صلح در اوکراین هستند، زیرا پیروزی نظامی روسیه در اوکراین را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و می‌گویند که نمی‌توان از این مسئله چشم‌پوشی کرد.

از سوی دیگر، CNN اوایل ماه جون با نشر گزارشی فاش ساخت که مقام‌های امریکایی به طور مداوم با همتایان انگلیسی و اروپایی خود برای بحث درباره چگونکی پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین، با هم دیدار و گفتگو می‌کنند. CNN تصریح کرده بود که کی‌ف مستقیماً در این گفتگوها مشارکت ندارد و این نشست‌ها در غیاب کی‌ف برگزار می‌شوند.

این در حالی است که پیش‌تر وزیر خارجه اوکراین گفته بود که روی ناتو حساب نمی‌شود. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ناتو را متهم نمود که “مطلقاً هیچ کاری” در برابر تجاوز روسیه به خاک اوکراین انجام نداده است. رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین، برعکس از تلاش‌های اتحادیه اروپا و “تصمیمات انقلابی” بروکسل تقدیر نمود.

اوکراین: روی ناتو حساب نمی‌شود

طبق گزارش CNN،‌ پیشنهاداتی که در این نشست‌ها مطرح می‌شود، شامل وضعیت غیرمتعهد اوکراین و توافق روسیه و این کشور در خصوص آینده کریمه و دونباس است.

در همین حال، پاین می‌گوید: “من فکر می‌کنم که رئیس ‌جمهور بایدن، پای‌بندی به  صحبت‌های تبلیغاتی دولت خود در انظار عمومی مبنی بر این‌که سیاست رسمی امریکا، کمک به اوکراین برای پیروزی در جنگ علیه روسیه است و شرایط پشت صحنه که اعضای تیم امنیت ملی او هر روز به وی می‌گویند که شانس پیروزی نظامی اوکراین بسیار اندک است، دچار تردید شده است.”

پاین تصریح نمود که گزارش CNN نشان می‌دهد که دولت بایدن در پشت صحنه به دنبال برقراری صلح در اوکراین است. او توضیح می‌دهد، به ویژه پس از آن‌که در ماه می، ایتالیا چارچوب چهار ماده‌ای را ارائه نمود که شامل “تعهد اوکراین به بی‌طرفی در قبال ناتو در ازای برخی تضمین‌های امنیتی و مذاکرات اوکراین و روسیه درباره آینده کریمه و منطقه دونباس را شامل می‌شد.

این در حالی است که پیش‌تر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا از مخالفت کشورهای بزرگ اروپایی با نامزدی اوکراین به اتحادیه اروپا خبر داده بود. نخست وزیر ایتالیا گفته بود که برخی کشورهای بزرگ اروپایی با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین در اتحادیه اروپا مخالف هستند و نمی‌خواهند اوکراین وارد این اتحادیه شود.

ایتالیا: برخی کشورهای بزرگ، مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هستند

این نظامی پیشین امریکایی افزود: “ظاهراً، دولت بایدن تا اوایل ماه اپریل و زمانی‌که روسیه به طور یک‌جانبه نظامیان خود را از شمال اوکراین خارج کرد و به تلاش برای محاصره کی‌ف از شمال‌شرقی اوکراین پایان داد، از زلنسکی به طور خصوصی خواسته بود که درباره توافق صلح با روسیه وارد مذاکره شود ولی از ماه اپریل بدین‌سو گمان می‌کردند که به نقطه عطف جنگ رسیده‌اند و بر این باور بودند که اوکراین توانسته ارتش روسیه را وادار به عقب‌نشینی کند. بنابراین، امریکا و انگلیس جرأت کردند تا زلنسکی را تشویق کنند که در مورد صلح و سازش با روسیه، مذاکره نکند.”

بر اساس این گزارش، پس از عقب‌نشینی روسیه؛ لوید آستین، وزیر دفاع امریکا به تاریخ 25 اپریل ادعا کرد که هدف امریکا این است که روسیه را تضعیف سازد تا دیگر توانایی انجام اقدامات نظامی در مقیاس وسیع را نداشته باشد.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در ماه می، لایحه‌ اعطای قرض برای تسریع ارسال سلاح‌های مرگ‌بار به کی‌ف و هم‌چنین بسته کمک‌های نظامی 40 میلیارد دالری ارتش امریکا به اوکراین را امضا نمود.

گزارش CNN با اشاره به موارد بالا، در ادامه می‌گوید که در پی دست‌آوردهای تدریجی جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک در دونباس، مقام‌های امریکایی کم‌کم فهمیدند که چشم‌انداز برقراری صلح در اوکراین به دیپلماسی بستگی دارد و جنگ معضله اوکراین را حل نمی‌تواند.

از سوی دیگر، دیوید تی پاین افزود که در وهله اول تلاش امریکا و ناتو برای برقراری صلح ناشی از رسیدن به این درک است که خطرات احتمالی طولانی شدن جنگ با عرضه غیرضروری تسلیحات به کی‌ف بیش‌تر از مزایای احتمالی آن است.

این نظامی سابق گفت: “دومین مسئله این است که دولت بایدن و رهبران ناتو به این نتیجه واضح رسیدند که روسیه در حال پیروزی در نبرد دونباس است و این‌که پیروزی ارتش روسیه در اوکراین امری غیرقابل اجتناب است”. این نظامی سابق امریکایی ضمن اشاره به این موارد تصریح نمود: “فکر می‌کنم که این تحول امیدوارکننده‌ای برای صلح است که دولت بایدن تغییر به سوی یک موضع واقع‌بینانه‌تر را آغاز کرده است.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر گلوبل تایمز نوشته‌ بود که بُرد و باخت اوکراین در جنگ برای امریکا مهم نیست و ایالات متحده صرفاً به دنبال دسترسی به اهداف و منافع خود است. روزنامه گفته بود که امریکا “سیاست خودخواهانه‌ای” را اتخاذ کرده و با ارسال تسلیحات بیش‌تر به کی‌ف، موجب طولاتی‌تر شدن جنگ می‌شود.

امریکا بانی جنگ و مانع صلح در اوکراین

افشاگری تازه؛ تنها پیمان‌کاران نظامی امریکا از جنگ اوکراین سود می‌برند

کیسینجر: برای دست‌یابی به توافق صلح، اوکراین باید به روسیه امتیاز ارضی بدهد

جنگ اوکراین هر روز برای امریکا خطرناک‌تر می‌شود

چین: امریکا نمایش جعلی حمایت از اوکراین را بازی می‌کند

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x