صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نصیراحمد فایق: مردم افغانستان در قبال حملات تروریستی 11 سپتمبر مسئولیت قانونی و اخلاقی ندارند

در حالی‌که قرار است دادگاهی در نیویارک، در مورد 3.5 میلیارد دالر دارایی منجمد شده افغانستان فیصله کند، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به نمایندگی از مردم کشورش توضیحات و دفاعیه خود را برای حفاظت از این پول به محکمه ارایه کرده است.

در حالی‌که قرار است دادگاهی در نیویارک، در مورد 3.5 میلیارد دالر دارایی منجمد شده افغانستان فیصله کند، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به نمایندگی از مردم کشورش توضیحات و دفاعیه خود را برای حفاظت از این پول به محکمه ارایه کرده است.

پیک‌آفتاب: در فرمانی که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به تاریخ 8 فبروری صادر کرد، 3.5 میلیارد دالر دارایی منجمد شده بانک مرکزی افغانستان، به صندوق کمک‌های بشردوستانه منتقل شد و متباقی وجوه مسدود شده جهت دعوای حقوقی که خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتمبر 2001 کرده بودند، نگه‌داشته شد.

از سوی دیگر، قرار است قاضی فدرال امریکا تصمیم بگیرد که آیا این پول به شاکیان پرداخت شود یا به نفع افغانستان مصرف گردد.

در همین حال؛ نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل، روز دوشنبه 25 اپریل، با نشر اعلامیه‌ای در مورد دفاعیه‌اش گفت که در دادگاه نه به نمایندگی از طالبان و نه از گروه‌های سیاسی دیگر توضیحات می‌دهد، بلکه گفته است که مالک واقعی پول‌های مسدود شده، مردم افغانستان است.

فایق افزود که مردم افغانستان در غم خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتمبر در امریکا شریک اند، اما او تاکید کرد که خود افغانستانی‌ها از ده‌ها سال بدین‌سو جور تروریزم را می‌کشند.

او گفته است: “قربانیان حملات تروریستی 11 سپتمبر واقعاً حق رسیدن به عدالت و گرفتن غرامت را دارند، اما مردم افغانستان نباید قربانی این غرامت شوند.”

به گفته وی، پول‌های منجمد شده متعلق به مردم افغانستان است و هیچ شهروند افغانستان در این حملات دخیل نبود و افغانستانی‌ها هیچ مسئولیت قانونی در این رابطه ندارند.

فایق در اعلامیه گفته است که مردم افغانستان با یک بحران بزرگ انسانی روبه‌رو هستند و حدود 95 درصد مردم غذای کافی ندارند، از همین‌رو دارایی‌های منجمد شده باید محافظت شود و فقط به نفع مردم افغانستان مصرف شود.

این در حالی مطرح می‌شود که با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط ناگوار در افغانستان، گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل به این نظر هستند که امریکا نیز با منجمد ساختن میلیاردها دالر سرمایه خارجی افغانستان، به مشکلات زنان افغانستانی افزوده است.

کارشناسان سازمان ملل: منجمد ماندن دارایی‌های افغانستان، مشکلات زنان را بیش‌تر ساخته است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x