صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مکنزی: درباره خروج امریکا از افغانستان به بایدن هشدار داده بودم

جنرال فرانک مکنزی، رئیس پیشین ستاد فرماندهی امریکا (سنتکام) در اظهاراتی تازه گفته است که تابستان سال گذشته به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هشدار داده بوده که خروج امریکا از افغانستان باعث سقوط این کشور می‌گردد.

جنرال فرانک مکنزی، رئیس پیشین ستاد فرماندهی امریکا (سنتکام) در اظهاراتی تازه گفته است که تابستان سال گذشته به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هشدار داده بوده که خروج امریکا از افغانستان باعث سقوط این کشور می‌گردد.

پیک‌آفتاب: روزنامه واشنگتن تایمز روز 28 اگست، گزارش داده که جنرال فرانک مکنزی، رئیس پیشین ستاد فرماندهی امریکا (سنتکام) در اظهارات تازه خود گفته است که تابستان سال قبل به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هشدار داده بود که خروج کامل امریکا از افغانستان، باعث سقوط این کشور می‌شود. وی توصیه نموده بود که بهتر است بخشی از نیروهای نظامی امریکا در این کشور بمانند.

در این گزارش نیز آمده است: “پنتاگون برای کاخ سفید روشن کرده بود که در صورت خروج کامل امریکا از افغانستان، طالبان قطعاً بر افغانستان حاکم خواهند شد”. مکنزی در ادامه گفته است که اگر بایدن اجازه می‌داد تا بخشی کمی از نیروهای امریکایی در افغانستان بماند، دولت تحت حمایت امریکا، کماکان می‌توانست به کار خود ادامه دهد.

این جنرال با تجربه پیشین سنتکام معتقد است که گزارش وی در همان زمان به بایدن رسیده است، که باعث می‌شود گمان‌ها درباره این‌که چرا بایدن سال گذشته در چندین بیانیه اعلام کرد که دولت دموکراتیک افغانستان به کار خود ادامه خواهد داد و طالبان نخواهد توانست بر نظام جمهوری غلبه کند، افزایش یافت.

براساس گزارش واشنگتن تایمز، پنتاگون پیوسته گفته است که با وجود تضمین‌های زبانی، طالبان مبنی بر این‌که از ریشه گرفتن تروریزم اسلام‌گرایانه در افغانستان جلوگیری خواهند کرد، اما این کشور هنوز بستری برای فعالیت بدنام‌ترین گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش می‌باشد.

در ادامه این گزارش آمده است، کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده که او اوایل ماه جاری توسط یک هواپیمای بدون‌سرنشین امریکای در کابل کشته شد، باعث افزایش تردید در صداقت طالبان از سوی امریکا گردیده است.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز دوم اگست، اعلام کرده بود: “پس از آن‌که محل دقیق حضور رهبر شبکه القاعده مشخص شد، دستور حمله راکتی را علیه الظواهری صادر کردم.”

جو بایدن: ایمن الظواهری در کابل به دستور من به قتل رسید

با این وجود جنرال مکنزی در پاسخ به سوالی که آیا این واقعیت در نهایت به بازگشت نیروهای امریکا خواهد انجامید، گفت: “این ممکن است.”

به گفته این جنرال متقاعد امریکایی: “به نظر من این مطابق با منافع بلندمدت امریکا است که اجازه ندهد مراکز افراطگرایی در افغانستان رشد و گسترش یابد و من بر این باورم که تحت رژیم طالبان، احتمالاً این اتفاق خواهد افتاد.”

این در حالی است که جنرال فرانک مکنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا روز ۲۶ اگست، در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که طالبان در دو دهه گذشته، همیشه در پاکستان پناه‌گاه‌های امن داشتند و امریکا در این مدت هرگز نتوانست در مورد پناه‌گاه‌های طالبان با اسلام‌آباد به توافق برسد.

فرانک مکنزی: امریکا هیچ‌گاه نتوانست درباره پناه‌گاه‌های امن طالبان در پاکستان به توافق برسد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x