صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

معید یوسف: از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده می‌شود

معید یوسف، مشاور امنیت ملی‌ پاکستان گفته که هنوز هم از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده می‌شود.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی‌ پاکستان گفته که هنوز هم از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده می‌شود.

پیک‌آفتاب: روزنامه دان پاکستان با نشر گزارشی به تاریخ 27 جنوری به قلم “نوید صدیقی” به نقل از معید یوسف گفته هراس‌افگنان به گونه فعال در مرزهای افغانستان فعالیت می‌کنند. یوسف این اظهارات را روز پنج‌‍شنبه 27 جنوری، در نشست کمیته خارجی شورای ملی پاکستان مطرح کرده است.

معید یوسف در این نشست درباره حاکمیت طالبان نیز انگشت گذاشته و گفته است: “دولت پاکستان از برگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان جنگ‌زده کاملاً خوشحال نیست”.

از سوی دیگر، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در واکنش به سخنان مشاور امنیت ملی پاکستان گفته که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نمی‌شود و این نگرانی نتیجه مشکلات داخلی پاکستان است. کریمی به رادیو آزادی گفته است: “موقف و پالیسی امارت اسلامی این است که از خاک افغانستان در برابر کدام کشور دیگری تهدید و مشکل متوجه نمی‌شود. کدام مشکلی که وجود دارد، آن مشکل داخلی پاکستان است و توقع ما این است که این مشکل حل شود”.

این ادعای مشاور امنیت ملی پاکستان در حالی مطرح می‌شود که خودش در یک سفر وارد افغانستان شده و با عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار کرده است.

مشاور امنیت ملی پاکستان در حالی از موضوع تهدید از خاک افغانستان بر کشورش یاد می‌کند که در این اواخر حملات بر سربازان پاکستانی در بخش‌های خط دیورند افزایش یافته است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه با نشر یک گزارش گفته است که در رویدادهای مختلف در این مناطق به روزهای پنج‌شنبه و جمعه، حدود 14 سرباز پاکستانی کشته و شمار دیگر زخم برداشته‌اند.

افزون بر موارد بالا، دولت پاکستان انتظار دارد که حکومت طالبان در قسمت تامین صلح میان طالبان پاکستانی و حکومت این کشور نقش موثر بازی کند.

از جانب دیگر، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سیاست حکومت و مقام‌های طراز اول پاکستانی در پیوند به قضایای افغانستان هم‌آهنگ نیست. زیرا دیدگاه عمران خان، نخست وزیر پاکستان برعکس دیدگاه مشاور امنیت ملی این کشور است.

خان در مقاله جدیدش که در روزنامۀ “گلوبل تایمز” نشر شده، نوشته که بی‌ثباتی و بحران 20 سال گذشته افغانستان به پایان رسیده و امید برقراری صلح در منطقه وجود دارد. نخست وزیر پاکستان در این مقاله گفته است: “دیدگاه مشترک این است که امنیت پایدار در جنوب آسیا به حفظ تعادل استراتیژیک در منطقه بستگی دارد”.

عمران خان به وضعیت اقتصادی افغانستان نیز اشاره و گفته است: “برای جلوگیری از سقوط اقتصادی و بحران انسانی در افغانستان هم‌کاری جامعه جهانی حیاتی است”.

از سوی دیگر، پاکستان به دلیل پشتیبانی از هراس‌افگنی در فهرست خاکستری بانک جهانی قرار دارد و امریکا و سایر کشورها همواره پاکستان را به پشتیبانی از هراس‌افگنی در منطقه به ویژه افغانستان متهم می‌کنند.

این در حالی است که پیش‌تر کریس الکساندر، دیپلمات مطرح کانادایی در توییتی گفته بود که بیست سال تلاش بین‌المللی در افغانستان با شکست مواجه شد. الکساندر گفته بود که پاکستان حامی اصلی تروریسم است.

کریس الکساندر: پاکستان حامی اصلی تروریسم است

پاکستان امریکا را «فریب» داده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x