صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فولبرایتر‌های افغانستانی به امریکا: حق تحصیل ما را نگیرید

فولبرایترهای افغانستانی از حکومت امریکا خواستند که حق تحصیل را از جوانان افغانستان نگیرند. در پی اعلام لغو برنامه تحصیلی فولبرایت برای افغانستان، دانشجویان راه یافته به دور نیمه‌نهایی سال 2022-2023 این بورسیه می‌گویند که با توجه به وضعیت فعلی و شرایط تحصیلی در افغانستان، وزارت خارجه امریکا باید این تصمیم را لغو کنند.

فولبرایترهای افغانستانی از حکومت امریکا خواستند که حق تحصیل را از جوانان افغانستان نگیرند. در پی اعلام لغو برنامه تحصیلی فولبرایت برای افغانستان، دانشجویان راه یافته به دور نیمه‌نهایی سال 2022-2023 این بورسیه می‌گویند که با توجه به وضعیت فعلی و شرایط تحصیلی در افغانستان، وزارت خارجه امریکا باید این تصمیم را لغو کنند.

پیک‌آفتاب: یک مقام وزارت خارجه امریکا روز جمعه 28 جنوری، گفت که امریکا برنامه فولبرایت را در افغانستان متوقف می‌سازد.

از سوی دیگر، دانشجویان راه یافته به دور نیمه‌نهایی این بورسیه، پس از ماه‌ها انتظار، ناوقت روز جمعه پیام لغو بورسیه‌های تحصیلی برای سال 2022-2023 را از طریق ایمیل دریافت کردند که این مسئله واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

محمد عبدالرحیم نظام، یک تن از کاندیدان بورس فولبرایت در این خصوص به صدای امریکا گفته است که جوانان افغانستان انتظار داشتند که به جای لغو این برنامه، شاهد تقویت آن از سوی حکومت امریکا باشند. او تصریح کرده است: “تصمیم اخیر مسئولین برنامه فولبرایت و مقامات امریکایی مبنی بر لغو این بورس برای افغانستان یک تصمیم کاملاً غیرعادلانه و غیرمنصفانه است”. این کاندیدای بورسیه از امریکا خواسته تا در این قسمت تجدید نظر کرده و این فرصت را به جوانان افغانستان بدهند تا از این برنامه مستفید شوند.

از جانب دیگر، عبید کریمی، یکی دیگر از کاندیدان دوره نیمه‌نهایی فولبرایت، تصمیم وزارت خارجه امریکا را “مایوس کننده” خوانده است. کریمی گفته است: “ما 150 دختر و پسر، چهارده ماه را بخاطر برنامه فولبرایت صرف کردیم و تنها نُه ماه، از طرف برنامه فولبرایت منتظر مصاحبه ماندیم. او گفته که با انجام کمپاین‌ها از طریق توییتر و رسانه‌های اجتماعی “از جامعه جهانی و ارگان‌های بین‌المللی می‌خواهیم تا جوانان افغانستان را در عرصه تعلیمی حمایت کنند. ما خواهان حق تحصیل خود هستیم”.

از سوی دیگر، نصرت‌الله متین، یکی دیگر از نامزدان این برنامه می‌گوید که فولبرایت به عنوان یک فرصت تحصیلی و تعلیمی، نباید “جنبه سیاسی” پیدا کند. متین در این خصوص گفته است: “برنامه فولبرایت کاملاً آموزشی و مبتنی بر تبادل دانش و فرهنگ است و نباید در افغانستان متوقف شود و حق تحصیل از جوانان افغانستان گرفته شود”.

از جانبی کاندیدان دور نیمه‌نهایی برنامه فولبرایت با راه‌اندازی یک دادخواست به گونه آنلاین از سایر تحصیل کرده‌گان دوره‌های قبلی فولبرایت خواسته‌اند تا با امضای این سند، در آغاز دوباره برنامه برای افغانستان، سهم‌شان را ادا نمایند.

گفتنی است که بورس تحصیلی فولبرایت که در سال 1950 میلادی در افغانستان آغاز شد، به خاطر جنگ‌های داخلی در دهه 1990 میلادی دوباره متوقف شد. این برنامه، اما از سال 2003 به این‌سو، برای 950 دانشجوی افغانستانی، پس از سپری کردن دوره نفس‌گیر آزمون سالانه زمینه تحصیل را در دانشگاه‌های امریکایی فراهم کرد که از آن جمله 109 تن در حال حاضر، مصروف تحصیل در دانشگاه‌های امریکا می‌باشند.

این در حالی است که جان گرامندی، نماینده دموکرات کانگرس ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است که به افغانستانی‌هایی که از طریق بورسیه فولبرایت وارد امریکا شده‌اند و اکنون در این کشور زندگی می‌کنند، ویزه مهاجرت داده شود.

به دارندگان بورسیه فولبرایت ویزه مهاجرت داده شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x