صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عمران خان: پاکستان در قضیه اوکراین بی‌طرف می‌ماند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان به نامه مشترک سفیران کشورهای اروپایی، جاپان و کانادا مقیم اسلام‌آباد، واکنش نشان داد و گفت که پاکستان در مسئله اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ می‌کند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان به نامه مشترک سفیران کشورهای اروپایی، جاپان و کانادا مقیم اسلام‌آباد، واکنش نشان داد و گفت که پاکستان در مسئله اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ می‌کند.

پیک‌آفتاب: نخست وزیر پاکستان که در یک کمپاین انتخاباتی صحبت می‌کرد، گفت که پاکستان “بَرده” هیچ کشوری نیست و اولویت‌های سیاسی خویش را مطابق منافع کشور خود تنظیم می‌کند. این مطلب را رویترز در یک گزارشی به نشر رسانده است.

رویترز در این گزارش تصریح کرده است که 22 سفیر با انتشار نامه‌ای در اول ماه مارچ، از پاکستان خواسته‌اند که از قطع‌نامه سازمان ملل که در آن حمله روسیه به اوکراین محکوم شده است، حمایت کند. این در حالی است که نماینده پاکستان در سازمان ملل به قطع‌نامه متذکره رأی ممتنع داد.

نخست وزیر پاکستان در واکنش به این نامه، روز یکشنبه 6 مارچ، در جریان یک کمپاین انتخاباتی واکنش نشان داد و گفت: “شما درباره ما چه فکر می‌کنید؟ آیا ما غلام شما هستیم که هرچه شما بگویید همان را انجام دهیم؟”.

او به شکل واضح سفیران کشورهای اروپایی را مخاطب قرار داده گفت: “آیا شما چنین نامه‌ای را خطاب به هند نوشتید؟”.

از سوی دیگر خبرها می‌رساند که دهلی‌نو، رابطه نزدیک با مسکو دارد و در جلسه رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل به قطع‌نامه مثل پاکستان رای ممتنع داد.

سفر عمران خان به مسکو هم‌زمان با تهاجم روسیه به اوکراین صورت گرفت و کشورهای غربی به ویژه امریکا توقع داشت که نخست وزیر پاکستان در این سفر موضع انتقادی نسبت به روسیه داشته باشد.

خان اما تصریح کرد: “ما همان‌گونه که با روسیه دوست هستیم با امریکا نیز دوست هستیم. ما هم با چین و هم با اروپا دوست هستیم؛ ولی، ما طرف هیچ جناحی را نمی‌گیریم و بی‌طرف باقی می‌مانیم”.

نخست وزیر پاکستان افزود که پاکستان بی‌طرفی خود را در قضیه اوکراین حفظ کرده و برای پایان جنگ در این کشور تلاش می‌کند.

پیش از اظهارات عمران خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اما گفته بود که انتشار درخواست کتبی از سوی سفیران خارجی در یک کشور “کار غیرمعمول و غیر دیپلماتیک” نیست و عرف دیپلماتیک چنین چیزی را بر می‌تابد.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت خارجه پاکستان گفته بود که یک هیئت عالی‌رتبه این کشور تحت رهبری عمران خان، نخست وزیر این کشور برای سفر دو روزه، عازم مسکو می‌شود.

خان پاکستان به دیدار دیکتاتور عاقل می‌رود

از سوی دیگر، مشرف زیدی، یک تحلیل‌گر سیاسی پاکستان در واکنش به سخنان عمران خان در توییترش چنین نوشته است: “این موضع‌گیری علیه غرب، قوت قلب برای آن دست از پاکستانی‌هایی است که از نگاه تحقیرآمیز غرب به پاکستان به تنگ آمده‌اند”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر مقامات پاکستانی گفته بودند که به دنبال کاهش تنش‌ها بین کشورهای چین و امریکا هستند. در حالی‌که عمران خان، نخست ‌وزیر پاکستان گفته بود که اسلام‌آباد قصد دارد پل ارتباطی بین واشنگتن و بیجینگ شود. معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان اما گفته بود که این نقش اقتصادی خواهد بود.

اسلام‌آباد به دنبال نقش اقتصادی پاکستان بین امریکا و چین

عمران خان: پاکستان تاوان اشتباهات ۲۰ سال گذشته امریکا در افغانستان را می‌پردازد

افغانستان و چالش‌های امنیتی منطقه، محور سفر عمران خان به مسکو

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x