صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عمران خان: دولت 6 روز مهلت دارد که انتخابات را دایر کند

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان به دولت این کشور هشدار داده است که در شش روز آینده انتخابات جدیدی را برگزار کند وگرنه او دوباره هم‌راه با میلیون‌ها تن در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان راهپیمایی خواهد کرد.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان به دولت این کشور هشدار داده است که در شش روز آینده انتخابات جدیدی را برگزار کند وگرنه او دوباره هم‌راه با میلیون‌ها تن در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان راهپیمایی خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: عمران خان، نخست وزیر معزول پاکستان که در میان هزاران نفر از تظاهرکنندگان صحبت می‌کرد، گفت که دولت مکلف است تا انتخابات زودهنگام را دایر کند، زیرا این حکومت مشروع نیست. او به نحوی اولتیماتوم داد که این دولت را نمی‌پذیرد.

پیش‌تر نخست وزیر پیشین پاکستان از حامیانش خواسته بود تا به تاریخ 25 می، در اسلام آباد، پایتخت آن کشور دست به راهپیمایی صلح‌آمیز زده و خواهان انتخابات زود هنگام شوند، اما پولیس این کشور با استفاده از کانتینر‌ها و موترهای باربری جاده‌های اصلی منتهی به اسلام‌آباد را مسدود نمود.

در همین حال، رسانه‌های پاکستان گزارش می‌دهند که تظاهرات روز چهارشنبه 25 می، یک روز پیش منع شده بود، اما عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان اصرار داشت که این تظاهرات گسترده و مسالمت‌آمیز خواهد بود و تا زمانی‌که دولت با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت نکند، پایان نخواهد یافت.

این تظاهرات به دلیل نگرانی‌هایی که ممکن حامیان خان با نیروهای امنیتی درگیر شوند، ممنوع شده بود. این تظاهرات قسمی سازمان‌دهی شده بود که معترضین با موتر و بس تا نزدیکی اسلام‌آباد آمده و بعداً پای پیاده به راهپیمایی ادامه بدهند. خان که خود با هلی‌کوپتر تا 100 کیلومتری شمال غرب اسلام‌آباد آمد، ممانعت پولیس را محکوم و از هوادارانش خواست که به او بپیوندند.

خان در توییتی نوشت: “ما وارد پنجاب شده‌ایم و انشاءالله به سمت اسلام‌آباد خواهیم رفت. هیچ مقدار ظلم و ستم دولتی و فاشیزم توسط این دولت وارداتی نمی‌تواند راهپیمایی ما را متوقف یا بازدارد.”

عمران خان در بخشی از صحبت‌های خود گفت: “من تصمیم گرفته بودم تا زمانی‌که دولت مجالس را منحل کند و انتخابات را اعلام کند، بنشینم، اما آن‌چه در 24 ساعت گذشته دیدم، دولت فعلی ملت را به سمت هرج‌ومرج می‌برند.”

از سوی دیگر؛ شهباز شریف، نخست وزیر فعلی پاکستان در توییتی گفته است: “اعتقاد من این است که پاکستان تنها از طریق سخت‌کوشی محض پیش‌رفت خواهد کرد. سیاست درنا برای پیش‌رفت و ثبات مضر است. ما بر روی غلبه بر چالش‌های حکومت متمرکز شده‌ایم. هیچ چیز نمی‌تواند ما را از وظیفه‌ای که در دست داریم منحرف کند. من این را مدیون مردم پاکستان هستم.”

این در حالی است که دولت پاکستان پیش‌تر نیروهایی را برای محافظت از ساختمان‌های مهم، از جمله پارلمان و دفاتر رئیس جمهور و نخست وزیر شهباز شریف، گماشته بود. این اقدامات، درگیری بین هواداران خان و پولیس را نیز در پی داشت.

خان در سخنرانی خود مدعی شد که پنج تن از هوادارانش در اثر خشونت در سراسر کشور کشته شدند. اما تا حال، هیچ اظهارنظری از سوی دولت در این خصوص صورت نگرفته است.

خان پیش از این قول داده بود که برای پذیرفته شدن خواسته‌هایش تحصن طولانی‌مدت را کنار بگذارد. خان پیش‌تر گفته بود که برکناری او از سمت نخست وزیری نتیجه یک توطئه و تبانی با حمایت ایالات متحده بوده است. در پی این ادعا، هم واشنگتن و هم دولت اسلام‌آباد این اتهام را بی‌اساس خواندند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر عمران خان، نخست وزیر معزول پاکستان از هوادارانش خواسته بود که بر ضد حکومت نو این کشور، روز چهارشنبه 25 می، تا اسلام‌آباد راهپیمایی کنند.

عمران خان هوادارانش را برای راهپیمایی ضد حکومتی فراخواند

شهباز شریف: عمران خان باید به خاطر «سازش بر ضد پاکستان» مورد پیگرد قرار گیرد

وداع تلخ عمران خان با قدرت؛ پارلمان او را کنار زد

تظاهرات کنندگان در پاکستان: عمران خان باید کنار برود

مریم نواز: عمران خان را اخراج می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x