صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عربستان ارتباط “خالد العتیبی” با قتل خاشقچی را رد کرد

سفارت عربستان سعودی در پاریس، شام روز سه‌شنبه در یک بیانیه‌ای اعلام کرد که شهروند سعودی‌تبار بازداشت شده در پاریس «هیچ ارتباطی» با ترور جمال خاشقجی ندارد.

سفارت عربستان سعودی در پاریس، شام روز سه‌شنبه در یک بیانیه‌ای اعلام کرد که شهروند سعودی‌تبار بازداشت شده در پاریس «هیچ ارتباطی» با ترور جمال خاشقجی ندارد.

پیک‌آفتاب: بیانیه سفارت سعودی در واکنش به خبر بازداشت خالد العتیبی ۳۳ ساله در میدان هوایی شارل دوگل در حالی منتشر می‌شود که او از کوماندوهایی بوده که در سال 2018 در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در شهر استانبول نقش داشته است.

گزارش‌ها می‌رساند که پولیس فرانسه در حالی درخواست ترکیه از پولیس انترپول برای بازداشت این فرد را پذیرفت که تنها سه روز از سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و دیدار امانوئل مکرون با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جده می‌گذرد.

مکرون پس از دیدار با ولیعهد سعودی گفته بود: “ما در مورد همه چیز بدون هیچ تابویی صحبت کردیم و آشکارا توانستیم موضوعات حقوق بشری را مطرح کنیم و در این باره یک گفتگوی روشن و مستقیم داشتیم”.

فرانس پرس در مقاله‌ای می‌نویسد که امانوئل مکرون یکی از اولین رهبران غربی است که پس از ماجرای شوکه کننده قتل جمال خاشقجی با ولیعهد عربستان دیدار کرد. رئیس جمهور فرانسه ملاقات خود با بن سلمان را این گونه توجیه کرده بود: “گفتگو با عربستان سعودی به دلیل «جمعیتی، اقتصادی، تاریخی و مذهبی» یک ضرورت است و دو کشور به این ضرورت نیاز دارند”.

هم‌زمان با بحث بالا، فرانس می‌نگارد که خالد العتیبی روز سه‌شنبه، هنگامی که قصد داشت با هواپیما به ریاض پرواز کند، توسط پولیس مرزی فرانسه بازداشت شده است. بازداشت او به درخواست ترکیه و با حکم پولیس بین‌المللی «انترپول» انجام شده است. AFP گزارش می‌دهد که پس از طی مراحل قانونی و تایید هویت، قرار است خالد العتیبی، روز چهارشنبه 8 دسمبر به دادگاه عمومی در پاریس معرفی شود.

فرانس پرس می‌نویسد که بر اساس اسنادی که دولت‌های بریتانیا و امریکا به خبرگزاری فرانسه تحویل داده‌اند، خالد العتیبی مظنون به عضویت در یک گروه از کوماندوهای متشکل از ده‌ها شهروند سعودی است که به تاریخ 2 اکتبر 2018 برای «اعدام» خاشقجی و «پنهان کردن شواهد» قتل او به کنسولگری این کشور در استانبول فرستاده شده‌ بودند.

فرانس پرس تحلیل می‌کند که خالد العتیبی می‌تواند به استردادش به ترکیه اعتراض کند؛ اما در این حالت، این دادگاه فرانسه است که در این قسمت تصمیم می‌گیرد. دادگاه تصمیم خواهد گرفت که او در فرانسه آزاد گشت‌وگذار کند یا تحت نظارت قضایی قرار داشته باشد.

این در حالی مطرح می‌شود که جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستان در سال 2018 در سفارت عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه به شکل بی‌رحمانه‌ای به قتل رسید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x