صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان سفر زنان بدون محرم شرعی را به صورت رسمی ممنوع کرد

طالبان به تمامی شرکت‌های ترانسپورتی دستور داده‌اند که از فروش تکت برای زنان بدون محرم شرعی، خودداری کنند. این دستور روز چهارم حمل به همه نمایندگی‌های شرکت‌های ترانسپورتی ابلاغ شده است.

طالبان به تمامی شرکت‌های ترانسپورتی دستور داده‌اند که از فروش تکت برای زنان بدون محرم شرعی، خودداری کنند. این دستور روز چهارم حمل به همه نمایندگی‌های شرکت‌های ترانسپورتی ابلاغ شده است.

پیک‌آفتاب: طالبان به تازگی به شرکت‌های مسافرتی دستور داده‌اند به زنانی که محرم شرعی هم‌راه ندارند، تکت سفر با طیاره نفروشند و مسئولان میدان هوایی کابل نیز موظف‌اند بدون حضور محرم شرعی، به زنان اجازه سفر ندهند. بر اساس سندی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، این تصمیم روز پنج‌شنبه، چهارم حمل، گرفته شده است. سند نشان می‌دهد که مدیریت عمومی شرکت هوایی آریانا، دستور مذکور را در مورد ممنوعیت سفر زنان بدون محرم شرعی، به همه شرکت‌های مسافرتی ابلاغ کرده است.

مسافرین زن که در مسیرهای طولانی به صورت زمینی مسافرت کرده‌اند نیز این تصمیم طالبان را تایید می‌کنند. هرچند این تصمیم در برخی مسیرها مثل قندهار، از مدت‌ها پیش عملی شده است. یک مسافر زن که قصد داشت روز شنبه به تنهایی عازم قندهار شود، به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت که نمایندگی‌ها به او تکت نداده‌اند. او گفت که مجبور شده است یکی از فامیل‌هایش را از قندهار بخواهد تا برای بردنش به این شهر، هم‌راه او شود.

هشتم حوت سال گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در یک نشست خبری اعلام کرد که هیچ‌ شهروند افغانستان بدون عذر موجه نمی‌تواند کشور را ترک کند. او تاکید کرد که زنان و دختران بدون محرم شرعی اجازه سفر ندارند.

اظهارات مجاهد با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شد. کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان، در توییتی خواستار توضیحات بیش‌تر در این مورد از سوی طالبان شد و محدودیت سفر مردم را به ویژه در مورد زنان، مصداق سلب آزادی‌های فردی خواند. سازمان عفو بین‌الملل نیز از این دستور طالبان انتقاد کرد و آن را گروگان‌گیری مردم افغانستان دانست. دیده‌بان حقوق بشر نیز خواهان افزایش فشارها بر طالبان برای لغو ممنوعیت سفر زنان شد.

دیده‌بان حقوق بشر: فشارها بر طالبان برای لغو ممنوعیت سفر زنان باید افزایش یابد

8 مارچ؛ نهادهای مدافع حقوق بشر: وضعیت زنان در افغانستان فاجعه‌بار است

اما دو روز پس از آن، ذبیح‌الله مجاهد در صفحه توییتر خود گفت که منظورش ممنوعیت سفر برای کسانی است که می‌خواهند با اسناد جعلی و از مسیرهای قاچاق به بیرون از افغانستان سفر کنند، اما در مورد ممنوعیت سفر زنان بدون حضور محرم شرعی، هیچ توضیحی نداد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x