صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: تلاش می‌کنیم تا 300 زندانی افغانستانی در کراچی را آزاد کنیم

طالبان می‌گویند که در تلاش هستند تا حدود 300 افغانستانی را از بند پولیس شهر کراچی پاکستان آزاد کنند تا به خانواده‌های‌شان بپیوندند.

طالبان می‌گویند که در تلاش هستند تا حدود 300 افغانستانی را از بند پولیس شهر کراچی پاکستان آزاد کنند تا به خانواده‌های‌شان بپیوندند.

پیک‌آفتاب: ده‌ها شهروند افغانستان شامل زنان و کودکان بیش از یک ماه می‌شود که به اتهام نداشتن اسناد قانونی اقامت در شهر کراچی پاکستان در توقیف به سر می‌برند.

در اویل ماه اگست، ویدیویی از این افغانستانی‌های در بند، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. وزارت خارجه طالبان اکنون تایید می‌کند که حدود 300 افغانستانی از سوی پولیس پاکستان بازداشت شده‌اند.

ضیااحمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت روز گذشته 19 سنبله، با نشر پیام ویدیویی گفت: “پس از دیدار نمایندگان جنرال کنسولگری افغانستان با این افغانستانی‌ها در شهر کراچی، معلوم شد که هر شخص بازداشت شده بدون حق‌الزحمه وکیل، یکهزار کلدار معادل ۳۸۰ افغانی از سوی دادگاه جریمه شده اند. برخی از آن‌ها امروز رها شدند و درباره رهایی بقیه آن‌ها در روزهای آینده تصمیم گرفته خواهد شد”.

او افزود که مسئولان کنسولگری طالبان در شهر کراچی و اتشه مهاجرین سفارت افغانستان در اسلام‌آباد با مقام‌های پاکستانی در تماس اند.

تکل در ادامه ادعا کرد که برخی افراد می‌خواهند به نام مهاجرین بازداشت شده افغانستانی پول جمع‌آوری کنند، اما او از کسی نام نگرفت.

شماری از مهاجرین افغانستانی در پاکستان می‌گویند که از سوی پولیس آزارواذیت می‌شوند و بیش‌تر اوقات پولیس به زور از آنان پول می‌گیرد.

اکنون حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی در پاکستان زندگی می‌کنند، اما عمدتاً مهاجرین که ثبت نام نشده‌اند و کارت‌های مهاجرت ندارند، از آن‌چه برخورد نامناسب پولیس می‌خوانند، شکایت دارند.

براساس اسناد، سه نوع مهاجر افغانستانی در پاکستان به‌سر می‌برند. یکی دارندگان کارت اقامت اند که شمار آن‌ها تقریباً به یک 1.3 میلیون تن می‌رسد. نوع دیگر، کارت شناسایی دارند که تعداد شان ۸۰۰ هزار نفر است و نوع سوم مهاجرین غیر رسمی اند که از 600 هزار تا یک میلیون تن تخمین زده می‌شوند. آن‌ها پاسپورت یا مدرک رسمی دیگری در دست ندارند.

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان گفته که با افغانستانی‌های ثبت‌نام نشده نیز کمک می‌کنند و مهاجرین افغانستانی در صورت مشکل می‌توانند به این دفتر تماس بگیرند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x