صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری نشستی، نگرانی عمیق خود را در مورد تصمیم طالبان درباره ممنوعیت آموزش دختران افغانستان ابراز کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری نشستی، نگرانی عمیق خود را در مورد تصمیم طالبان درباره ممنوعیت آموزش دختران افغانستان ابراز کردند.

پیک‌آفتاب: اعضای این شورا از طالبان خواستند تا به حق آموزش دختران احترام گذاشته و به تعهدات خود برای بازگشایی مکاتب دخترانه عمل نمایند.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در این نشست به اعضای شورا درباره حق آموزش دختران افغانستان گزارش داد.

اعضای شورای امنیت، از نمایندگی سازمان ملل در امور محو خشونت علیه کودکان نیز درخواست کردند تا به تعامل خود با تمام بازیگران و ذی‌نفعان سیاسی افغانستان از جمله مقامات مربوطه ادامه داده و شورای امنیت را در جریان پیش‌رفت امور قرار دهند.

در همین حال؛ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در توییتی نگاشته است: “شکست مقامات طالبان در بازگشایی مکتب‌ها برای دختران بالای صنف ششم، برای افغانستان عمیقاً ناامید کننده و زیان‌آور است. من از مقامات رسمی می‌خواهم که مکتب‌ها را برای همه دانش‌آموزان بدون تاخیر بیش‌تر باز نمایند”.

ممنوعیت آموزشی دختران افغانستان با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شده است. جامعه جهانی و شهروندان افغانستان، اقدام طالبان را برای تعطیلی مکتب‌های دخترانه محکوم کرده‌اند و از طالبان خواسته‌اند به گونه فوری مکتب‌ها را بازگشایی کند.

از سوی دیگر؛ هدر بار، دستیار رئیس حقوق زنان و محقق ارشد سابق افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر در توییتی گفته است: “آیا تلاش می‌کنید تا همه راه‌هایی را که طالبان حقوق زنان و دختران در افغانستان را عقب می‌اندازد، پیگیری کنید؟ ما در حال تهیه یک لیست هستیم”.

اعضای شورای امنیت در این نشست، بر اهمیت تلاش‌های جامعه جهانی برای حمایت از افغانستان از جمله در زمینه تعلم و تربیت و حق آموزشی دختران تاکید کردند و نقش هم‌آهنگ کننده سازمان ملل را در این زمینه مهم تلقی کردند.

در بیانیه شورای امنیت آمده است که این سازمان بر حمایت خود از مردم افغانستان و وحدت ملی در افغانستان ادامه می‌دهد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواستار ادامه کمک‌ها برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان و مهاجران افغانستانی شده و گفته بود که جهان باید به حمایت‌اش از مردم این کشور ادامه دهد.

سازمان ملل: جامعه جهانی باید به پشتبانی خود از مردم افغانستان ادامه دهد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x