صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: غنی هنگام فرار، 169 میلیون دالر را با خود نبرده است

اداره سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (SIGAR) گفته است که موضوع انتقال 169 میلیون دالر توسط محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری کشور دور از حقیقت به نظر می‌رسد.

اداره سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (SIGAR) گفته است که موضوع انتقال 169 میلیون دالر توسط محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری کشور دور از حقیقت به نظر می‌رسد.

پیک‌آفتاب: اداره سرمفتش ویژه امریکا در گزارش اخیر خود نوشته است که یافته‌های ابتدایی این نهاد نشان می‌دهد که هنگام سقوط حکومت پیشین، ده‌ها میلیون دالر پول از ادارات مختلف حکومت پیشین به خصوص ریاست امنیت ملی ناپدید شده است و تا حال هیچ اثری از آن نیست.

این اداره در گزارش مقدماتی خود به اعضای ارشد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده گفته است که پول نقد در نزد مسافران هلی‌کوپترهای حامل غنی، همسرش و سایر مقام‌های ارگ، چیزی اندکی بیش از ۵۰۰ هزار دالر امریکایی بوده است.

سفارت روسیه در کابل یک روز پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به خبرگزاری دولتی روسیه(RIA)  گفته بود که محمداشرف غنی هنگام فرار از کشور، ۱۶۹ میلیون دالر را با خود برده است، اما در مورد جزییاتی ارایه نکرد.

در همین حال؛ محمد ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در تاجیکستان نیز بدون ارایه شواهد، این ادعای سفارت روسیه در کابل را بازتاب داده است، اما حاضر نشده است با سیگار در مورد صحبت کند.

جان ساپکو، ‌سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، به قانون‌گذاران ارشد امریکایی نوشته است:‌ “هرچند سیگار پی برده است که یک مقدار پول نقد از ارگ ریاست جمهوری به هلی‌کوپتر‌های حامل غنی و همراهانش، بار زده شده بود،‌ شواهد نشان می‌دهد که این مبلغ از یک میلیون دالر تجاوز نکرده و شاید چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار دالر بوده است.”

بر اساس گزارش سیگار،‌ پس از آن‌که غنی و همراهانش ارگ را ترک کردند، چیزی کم‌وبیش از پنج میلیون دالر در ارگ باقی مانده بود و کارمندان اداره محافظت ریاست جمهوری (PPS) به آن دست یافته و بر سر تقسیم آن با هم جنجال کردند.

اداره سرمفتش امریکا نگاشته است که این کارمندان اداره محافظت ریاست جمهوری، پول یاد شده را در چندین بکس جابه‌جا کرده و توسط موتر‌های مخصوص رئیس جمهور پیشین تلاش کردند تا از دروازه ارگ که به چهارراهی آریانا منتهی می شود، این پول را به بیرون انتقال بدهند.

سیگار نگاشته است، هنگامی که محافظان ارگ در چهارراهی آریانا مانع حرکت این کارمندانPPS  شدند، آنان گفته بودند که برای تامین امنیت و انتقال حامد کرزی، ‌رئیس جمهور پیشین افغانستان، توظیف شده‌اند.

برخی مقام‌های پیشین در مصاحبه با سیگار گفته‌اند که این پنج میلیون دالر، پول‌های شخصی محمداشرف غنی بوده است، اما برخی دیگر گفته‌اند که این پول بقایای پول‌هایی بود که در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، امارات متحده عرب به رئیس جمهور پیشین افغانستان مهیا کرده بود.

یک مورد خاص که در این گزارش ذکر شده است، حدود ۷۰ میلیون دالر پول عملیاتی ریاست امنیت ملی افغانستان بوده است که به گفته مقام‌های حکومت پیشین، از آن برای تسلیح و تمویل ملیشه‌های ضد طالبان استفاده می‌شد.

سیگار نتیجه‌گیری می‌کند که یک مقدار قابل ملاحظه‌ پول به شمول پنج میلیون دالر در ارگ ریاست جمهوری و ده‌ها میلیون دالر موجود در ریاست امنیت ملی،‌ در روز سقوط کابل مفقود شده است. اما سیگار قادر نشده است مقدار دقیق پول‌های چپاول شده را مشخص کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x