صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: طالبان نصاب تعلیمی را تغییر می‌دهند‌‌

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار می‌دهد که حکومت طالبان تصمیم گرفته در نصاب درسی مکتب‌ها تغییر به میان آورد.

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار می‌دهد که حکومت طالبان تصمیم گرفته در نصاب تعلیمی مکتب‌ها تغییر به میان آورد.

پیک‌آفتاب: سیگار می‌گوید، طالبان گفته‌اند که در سال 2022، نصاب جدیدی برای مکتب‌ها تهیه می‌کنند و ممکن مکتب‌ها با تغییر برخی مضمون‌ها آغاز شوند.

این اداره برای اثبات ادعای خود به ارزیابی کمیسیون تعلیم و تربیه طالبان اشاره کرده که تمام نصاب تعلیمی را ارزیابی کرده و توصیه‌های خود را در یک گزارش ارائه کرد.

سیگار نوشته است که این کمیسیون با تدریس شماری از کتاب‌های مکتب از جمله “هنرها”، “آموزش‌های مدنی و فرهنگی” مخالفت کرده است. این کتاب‌ها در پیوند به “انتخابات”، “قانون اساسی”، “دموکراسی”، “حقوق بشر”، “موسیقی” و برخی مسایل دیگر نوشته شده‌اند که به گفته سیگار، طالبان آن‌ها را ویران‌گر می‌دانند.

سیگار افزوده است، کمیسیون تعلیم و تربیه طالبان به نام بردن برخی اشخاص در برخی کتاب‌ها مخالفت نشان داده و آنان را قهرمانان جعلی خوانده و این موضوع را محو کردن تاریخ عنوان کرده است.

در گزارش بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان آمده که طالبان ترجیح می‌دهند که موضوع جهاد، روحیه اسلامی، حجاب و برخی موضوعات دیگر درج نصاب تعلیمی شوند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا به سیگار گفته هیچ سندی وجود ندارد که موضوع تغییر نصاب را روشن کند.

شماری از دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان با آن‌که تغییر نصاب درسی را ضروری می‌دانند، اما می‌افزایند که این تغییرات نباید به معنی ترویج افراطیت باشد. امید یکی از دانش آموزان صنف یازدهم و باشنده کابل امیدوار است که طالبان نصاب تعلیمی را به مانند دور نخست حکومت‌شان نسازند. او افزوده است: “این تغییرات باید برای پیشرفت باشد، نه این‌که به ما درس افراطیت و خشونت داده شود”.

از جانب دیگر، خالد سنگر نصاب تعلیمی کنونی را از لحاظ اسلامی و فرهنگی مطابق به خواست‌های افغانستان می‌داند و می‌گوید که به جز غنامندی آن نباید دیگر تغییراتی در آن وارد شود. سنگر گفته است: “موسیقی و دیگر مسایل فرهنگی از نصاب تعلیمی نباید حذف شوند. تجربه گذشته در نصاب تعلیمی نباید تکرار شود، چیزی که به کودکان ذهنیت جنگی می‌دهد و در آینده ما شاهد افراطیت و جنگ زیاد خواهد بودیم”.

طالبان هم تعهد می‌سپارد که از آموزش مضمون‌های عصری و توسعه‌ای در نصاب جلوگیری نمی‌کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته است: “کدام مضمون‌های عصری و تخنیکی که برای انکشاف است، در آن‌ها هیچ مشکلی نیست. البته برای بهبودشان کار صورت می‌گیرد”. پیش از این نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان به خبرگزاری باختر گفته بود که در نصاب تغییرات می‌آید و نصاب باید اسلامی باشد.

تصمیم جداسازی، توهین به دانشجو است

طالبان و زنان؛ اثرات و پیامدهای سیاست محرومیت زنان از آموزش

سازمان ملل: تا برگشت دختران به مکاتب و زنان به کار در افغانستان می‌مانیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x