صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: افغانستان آماده پذیرش سیستم سیاسی و قضایی غرب نبود

بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که افغانستان یک جامعه پیچیده با سنت‌های ریشه‌دار و اقتصاد سیاسی غیرقابل اصلاح است.

بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که افغانستان یک جامعه پیچیده با سنت‌های ریشه‌دار و اقتصاد سیاسی غیرقابل اصلاح است.

پیک‌آفتاب: سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته این کشور هیچ‌گاه برای پذیرش سیستم‌های سیاسی، اقتصادی و قضایی غرب آماده نبوده است. سیگار در گزارش خود که روز گذشته 30 جنوری، نشر شد، گفته است که افغانستان یک جامعه سنتی و پیچیده است که تطبیق آموزه‌های مدرن در آن با چالش جدی مواجه می‌شود.

در بخشی از گزارش سیگار چنین آمده است: “برای هر تغییری در افغانستان باید ویژگی‌های خاص این کشور درنظر گرفته شود”.

سیگار گفته است که اگر قصد ایجاد نهادها از صفر بود، درک و کار در چارچوب نظام‌های سنتی افغانستان غیر ضروری بود.

این در حالی است که جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) پنج‌شنبه هفته گذشته گفته بود که امریکا در 20 سال گذشته بیش از 246 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان هزینه کرد.

وی گفته بود: “تخمین محافظه‌کارانه ما نشان داد که دست‌کم 30 درصد این کمک‌ها ضایع و یا سرقت شده است”. جان ساپکو تصریح کرده بود: “پول‌های زیادی را به سرعت در کشور کوچک افغانستان بدون آن‌که نظارتی برآن باشد بیهوده هزینه کردیم”.

گفتنی است که نظام سیاسی و اقتصادی غربی در افغانستان پس از حمله امریکا و متحدان‌اش و سقوط دور اول حکومت طالبان ایجاد شد. این نظام اما پس از بیست سال در 15 اگست پس از تسلط طالبان بر کابل فروپاشید.

این در حالی است که طالبان با تشکیل کابینه کاملاً مردانه، نشان داد که قصد سازش با دیگر گروه‌های سیاسی و اجتماعی را ندارند. اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته که رفتار طالبان نشان می‌دهد که آنها در صدد انحصار قدرت هستند.

سیگار: طالبان قصد سازش با دیگران را ندارند

سیگار: «طالبان» در حال اجرای عقب‌گرد گسترده حقوق زنان هستند

سیگار: تعلیق دارایی‌های افغانستان میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی شدید گرفتار می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x