صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل و چین: آزادسازی دارایی‌های منجمد شده افغانستان، در کاهش فقر موثر است

سازمان ملل و چین خواهان آزادسازی دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان شده و گفته‌اند که این مسئله کاهش فقر را در پی دارد.

سازمان ملل و چین خواهان آزادسازی دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان شده و گفته‌اند که این مسئله کاهش فقر را در پی دارد.

پیک‌آفتاب: رامیز الاکبروف، هم‌آهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که به هدف کاهش بحران بشری، تزریق پول نقد خیلی نقش مهم دارد.

رامیز الاکبروف در سخنرانی آنلاین خود از کابل به خبرنگاران در مقر سازمان ملل، از امریکا خواست تا برای احیای اقتصاد و بازسازی افغانستان جنگ‌زده، دارایی‌های منجمد شده این کشور را آزاد کند.

او در این خصوص گفته است: “از جانب ما، سازمان ملل متحد همیشه در این مسئله، موقف واضح داشته است. بدون شک، تزریق پول نقد و منابع داخلی به اقتصاد، نتیجه مثبت بر اقتصاد و وضعیت بشری دارد، زیرا احیای آن برای اقتصاد فعال خیلی مهم است و می‌تواند کشور را به سوی ایجاد شرایط برای مردم که بتوانند غذای‌شان را به دست آورند، سوق دهد.”

هم‌آهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل برای افغانستان افزود که در حال حاضر 19 میلیون تن از مردم افغانستان با بحران غذایی روبه‌رو اند.

به گفته رامیز الاکبروف، بحران اقتصادی شمار زیادی از مردم را به فقر سوق داده است. از سوی دیگر، امریکا گفته که هیچ گونه برنامه‌ای روی دست ندارد که از میان نزدیک به هفت میلیارد دالر دارایی‌های منجمد شده افغانستان، 3.5 میلیارد دالر آن‌را به بانک مرکزی افغانستان تحت مدیریت طالبان بدهد.

این در حالی است که پیش‌تر مقام‌های امریکایی گفته‌ بودند که دولت جو بایدن تصمیم گرفته که هیچ مقداری از هفت میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نکند. وال‌استریت ژورنال با نشر گزارشی روز 15 اگست، گفته بود که دولت جو بایدن پس از کشته شدن ایمن الظواری، رهبر شبکه القاعده، توسط هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در کابل، گفتگو با طالبان در مورد آزادی این دارایی را به حالت تعلیق آورده است.

وال‌استریت ژورنال: امریکا دارایی‌های منجمد شده افغانستان را آزاد نمی‌کند

در همین حال؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه 24 اسد، در واشنگتن به خبرنگاران گفت که آنان در جستجوی راه‌هایی هستند که این پول مستقیم به افغانستانی‌ها سود برساند.

ازسوی دیگر؛ ژانگ جون، نماینده دایمی چین در سازمان ملل به خبرنگاران گفته که باید دارایی‌های منجمد شده افغانستان به مردم این کشور پرداخته شود.

او تصریح کرد: “هیچ توجیهی برای هیچ کسی وجود ندارد که دارایی‌های متعلق به مردم افغانستان را منجمد سازد. آن‌ها باید در زودترین فرصت آن‌را آزاد سازند.”

حدود یک سال پیش و با بازگشت دوباره طالبان به قدرت، امریکا میلیاردها دالر دارایی افغانستان را منجمد کرد.

سپس جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در فرمانی که در 22 دلو سال گذشته امضا کرد، دستور داد که نیمی از دارایی‌های منجمد شده افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر 2001 و نیم دیگر آن برای کمک‌های بشری به مردم افغانستان اختصاص داده شود.

حاتم‌بخشی بانک‌جهانی از دارایی‌های مسدود شده افغانستان

این در حالی است که دو هفته پیش، حدود 70 تن از متخصصان اقتصادی در نامه‌ای به جو بایدن و وزیر خزانه‌داری امریکا خواستند تا دارایی‌های افغانستان را به این کشور برگردانند.

چین: حضور 20 ساله امریکا در افغانستان، «تحول اجباری» تحمیل شده بالای افغانستان بوده است

نصیراحمد فایق: مردم افغانستان در قبال حملات تروریستی 11 سپتمبر مسئولیت قانونی و اخلاقی ندارند

حاتم‌بخشی بانک‌جهانی از دارایی‌های مسدود شده افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x