صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: وضعیت کنونی افغانستان فراتر از بحران انسانی است

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل روز گذشته 29 اگست، از کشور‌های جهان خواست تا کمک‌های انکشافی را بار دیگر برای افغانستان از سربگیرند، زیرا این کشور با بحران بشری و اقتصادی مواجه است.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل روز گذشته 29 اگست، از کشور‌های جهان خواست تا کمک‌های انکشافی را بار دیگر برای افغانستان از سربگیرند، زیرا این کشور با بحران بشری و اقتصادی مواجه است.

پیک‌آفتاب: مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور هم‌آهنگی کمک‌های بشری، از طریق ویدیو کنفرانس خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد بحران بشری و اقتصادی افغانستان گفت:‌ “فقر عمیق‌تر می‌شود، جمعیت در حالی افزایش است، طالبان بودجه برای آینده خود ندارند. برای ما واضح شده است تا بخشی از نیاز‌های انکشافی از سرگرفته شود.”

گریفیتس در توییتی نگاشته است: “افغانستان چیزی فراتر از یک بحران انسانی است، اما این یک بحران ناامید کننده نیست. حفظ ارائه خدمات اولیه در کنار کمک‌های بشردوستانه تنها راه برای جلوگیری از فاجعه‌ای بزرگ‌تر از آن‌چه در سال گذشته دیده‌ایم، باقی مانده است”.

به گفته این مقام سازمان ملل،‌ افغانستان نه تنها با بحران بشری مواجه است، بلکه با بحران‌های متعددی از جمله بحران اقتصادی، اقلیمی، گرسنگی و بحرانی مالی مواجه است. او افزود:‌ “وظیفه ما این است تا به آنان کمک کنیم تا به رفاه و شکوفایی برسند و در امان باشند.”

گریفیتس گفت که در حال حاضر،‌ «پلان پاسخ بشری برای افغانستان» با کسر بودجه 3.14 میلیارد دالری مواجه است که از آن جمله، نیاز عاجل به 600 میلیون دالر است تا برای اولویت‌های زمستان پیش‌رو آمادگی گرفته شود و این کمک‌ها باید ظرف سه ماه آینده فراهم شود.

گریفیتس هشدار داد که با فرا رسیدن زمستان، وضعیت در افغانستان وخیم‌ترخواهد شد، زیرا قیمت مواد خوراکی و سوخت از قبل در این کشور افزایش یافته است و با و سرد شدن هوا، قیمت‌ها «به آسمان» خواهد رسید.

گریفیتس با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان افزود که این کشور از دیر زمان به این به شدت وابسته به کمک‌های انکشافی جامعه بین‌المللی بوده،‌ کمک‌های که پس از مسلط شدن طالبان در 15 اگست 2021، قطع شد.

گریفیتس بار دیگر تاکید کرد که بیش از 50 درصد جمعیت افغانستان به کمک‌های بشری نیازمند اند.‌ تخمیناً سه میلیون کودک از سوءتغذیه رنج می‌برند که از آن جمله براساس تخمین، بیش از یک میلیون کودک با سوءتغذیه حاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اگر به خدمات صحی مناسب دسترسی پیدا نکنند، آنان ممکن با تهدید مرگ مواجه شوند. گریفیتس گفت که شش میلیون جمعیت افغانستان با خطر قحطی مواجه‌اند.

این مقام سازمان ملل گفت که 25 میلیون جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند، مردم 75 درصد درآمد‌شان را صرف مواد خوراکی می‌کنند، خانواده‌هایی که درآمد دارند، عاید‌شان 50 درصد کاهش یافته است، میزان بی‌کاری ممکن به 40 درصد برسد، تورم پولی به دلیلی افزایش قیمت‌ها در جهان و کاهش واردات افزایش یافته است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور هم‌آهنگی کمک‌های بشری هم‌چنین از طالبان خواست تا به حقوق شهروندان افغانستان به خصوص زنان و دختران احترام بگذارد، گروهی که فعالیت اجتماعی و اقتصادی زنان و دختران را محدود کرده و حتا دختران بالاتر از صنف ششم را از حق ادامه آموزش محروم کرده است.

این در حالی مطرح می‌شود که برنامه جهانی غذا (WFP) گفته بود که با استفاده از روش‌های دقیق، افراد و خانواده‌های نیازمند در افغانستان را شناسایی کرده و به آنان ماهوار کمک‌ توزیع می‌کند.

برنامه جهانی غذا به افغانستانی‌های نیازمند، ماهانه کمک توزیع می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل وضعیت حقوق بشری افغانستان را بررسی می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x