صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان جهانی غذا: 19 میلیون تن در افغانستان از امنیت غذایی برخوردار نیستند

سازمان جهانی غذا می‌گوید که از میان هر 10 تن در افغانستان، 9 تن غذای کافی برای خوردن ندارند و این مسئله رو به افزایش است.

سازمان جهانی غذا می‌گوید که از میان هر 10 تن در افغانستان، 9 تن غذای کافی برای خوردن ندارند و این مسئله رو به افزایش است.

پیک‌آفتاب: سازمان جهانی غذا (WFP) می‌گوید که این وضعیت به اثر جنگ در اوکراین و تاثیرش بر تدارکات انرژی و غذایی جهان وخیم‌تر شده است.

مری ایلین مک گروتی، رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان در گفتگو با RTE Radio 1 که مقرش در ایرلند است، گفته که میزان بحران در این کشور بسیار بالا است و خانواده‌های زیادی روزانه برای ترتیب غذا روی دسترخوان‌شان مجادله می‌کنند.

مک گروتی گفته است که نزدیک به 19 میلیون تن در افغانستان دچار عدم امنیت غذایی شدید اند و نزدیک شش میلیون تن دیگر در سطح بحران عدم امنیت غذایی قرار دارند.

او افزوده است که مردم امکانات تهیه یک وقت غذا را ندارند و بیش از 90 درصد جمعیت افغانستان، غذای کافی به خوردن به دست نمی‌آورند.

امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود و درآمد خانوار از عوامل مهم در تامین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می‌باشد.

امسال در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته کم‌تر باران باریده و بسیاری از مناطق شاهد خشک‌سالی بوده است. بر اساس گزارش‌ها، در سال روان، حاصلات گندم در بسیاری از ولایت‌ها نسبت به سال گذشته پنجاه درصد کم است.

از سوی دیگر، WFP گفته که جنگ در اوکراین به افزایش نرخ مواد غذایی در افغانستان دست‌خوش بحران اقتصادی، کمک کرده است.

 

این اداره افزوده است که از ماه فبروری به این سو بهای گندم، آرد و تیل در افغانستان بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر گوردان براون، نخست وزیر اسبق بریتانیا با نشر مقاله‌ای در روزنامه گاردین گفته بود که مردم افغانستان از گرسنگی می‌میرند و پشت کردن به آن‌ها از نظر اخلاقی درست نیست.

براون: مردم در افغانستان از گرسنگی می‌میرند

سایه سنگین بحران گرسنگی در افغانستان

اتحادیه اروپا: جنگ روسیه در اوکراین سبب گرسنگی در جهان می‌شود

کمیته بین‌المللی نجات: کشورهای غربی، گرسنگی را بر افغانستان تحمیل کرده‌اند

سیگار: تعلیق دارایی‌های افغانستان میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی شدید گرفتار می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x