صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان‌های مدافع پناهجویان از اتحادیه اروپا خواستند تا به وضعیت پناهجویان افغانستانی رسیدگی کنند

شورای پناهندگان اروپا و 50 سازمان دیگر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، از اتحادیه اروپا می‌خواهند به درخواست پناهجویان افغانستانی رسیدگی کنند.

شورای پناهندگان اروپا و 50 سازمان دیگر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، از اتحادیه اروپا می‌خواهند به درخواست پناهجویان افغانستانی رسیدگی کنند.

پیک‌آفتاب: این نهادها می‌گویند که در یک سال گذشته، تلاش‌هایی برای جلوگیری از ورود افغانستانی‌ها به اروپا و کاهش حمایت از آنان صورت گرفته است.

این نهادها با نشر اعلامیه‌ای مشترک از اتحادیه اروپا خواستند تا پرونده افغانستانی‌هایی را بپذیرند که با هزینه شخصی به اروپا مهاجرت می‌کنند.

اعلامیه می‌افزاید که تلاش‌های دولت‌های اروپایی برای پذیرش افغانستانی‌های در معرض خطر، در یک سال گذشته ناچیز بوده است؛ طوری‌که درصدی پذیرش پرونده‌های افغانستانی‌ها از ۷۳ درصد در ماه اپریل، به ۵۳ درصد در ماه می، کاهش یافته است.

اعلامیه می‌افزاید که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، توصیه کرده تا از صدور هر گونه تصمیم منفی یا اخراج اجباری به افغانستان خودداری شود، اما چندین کشور اروپایی برخلاف توصیه‌های این کمیشنری عمل کرده‌اند.

این سازمان‌ها می‌افزایند که پاسخ اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به آواره‌گان اوکراین قابل ستایش است، اما آن‌ها نباید چشم خود را بر وضعیت افغانستان ببندند.

در اعلامیه مشترک نهادهای مدافع حقوق پناهجویان آمده است: «افغانستانی‌هایی که به اروپا می‌رسند، در این زمان بحران و سختی نیاز به حمایت و هم‌بستگی دارند و باید از هم‌اکنون گام‌هایی برداشته شود تا از برخورد دوگانه جلوگیری شود”.

اعلامیه هم‌چنین می‌افزاید که هزاران کارمند محلی اتحادیه اروپا و افغانستانی‌های در معرض خطر در افغانستان گیر افتاده‌اند یا در وضعیت نامطمئنی در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند.

اما به گفته این نهادها، روند تخلیه این افراد بسیار آهسته و غیرشفاف است و موانع بوروکراتیک زیادی برای افغان‌ها ایجاد شده است. اعلامیه می‌افزاید: “ما از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که به تخلیه کارکنان محلی خود و افغانستانی‌هایی که در معرض خطر هستند، به شیوه‌ای هم‌آهنگ و ایمن ادامه دهند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x