صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ریچارد بنت: جهان برای حل بحران انسانی در افغانستان ناکام است

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که افغانستانی‌ها دریک بحران حقوق بشری گیرمانده‌اند که جهان در رسیدگی به آن ناتوان است و ناکام به نظر می‌رسد.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که افغانستانی‌ها دریک بحران حقوق بشری گیرمانده‌اند که جهان در رسیدگی به آن ناتوان است و ناکام به نظر می‌رسد.

پیک‌آفتاب: ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان روز گذشته 12 سپتمبر، در 51مین نشست شورای حقوق بشر این نهاد گفت: “با وجودی این‌که تمام افغانستانی‌ها در وضعیت دشواری قرار دارند، اما از عقب‌گرد خیره‌کننده زنان و دختران در زمینه‌های حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از زمان به قدرت رسیدن طالبان، به شدت نگران است.”

بنت در نخستین گزارش مفصل خود به این شورا، اوضاع افغانستان را «تاریک» توصیف نمود. او در زمینه حقوق زنان تاکید کرد و گفت ممکن نیست که حقوق نیمی از جمعیت نادیده گرفته شود و از حاکمیت طالبان خواست که سیاست‌های خود را باید تغییر داده و به حقوق بشر احترام بگذارند.

بنت در بخشی از صحبت‌های خود افزود: “در هیچ کشور دیگری زنان و دختران به این سرعت از تمام عرصه‌های زندگی عمومی ناپدید نشده‌اند و در تمام جنبه‌های زندگی‌شان به این میزان از حقوق اساسی خود، تنها به دلیل جنسیت، محروم نشده‌اند. این یک موضوع مورد نگرانی برای تمام جهان است و اقدامات فوری برای حفاظت از نظام حقوق بشری لازم است”.

گزارش‌گر ویژه سازمال ملل در امور حقوق بشر افغانستان تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در افغانستان در یک سال گذشته، وخیم‌تر شده و چنین تصریح کرد: “افغانستانی‌ها در دام یک بحران حقوق بشری گیر مانده‌اند که جهان برای رسیدگی به آن به نظر می‌رسد ناتوان است”.

او در توییتی نگاشته است: “امروز من با 15 کارشناس دیگر سازمان ملل ملحق شدم، کسانی‌که در مورد بحران یک‌ساله حقوق بشر در افغانستان بیانیه صادر کرده‌اند”.

افزون بر مورد بالا، رویه‌های ویژه سازمان ملل در توییتی گفته است: “افغانستان با یک بحران حقوق بشری عمیق تحت حاکمیت طالبان مواجه است که منجر به اقتدارگرایی می‌شود. طالبان باید بهره‌مندی از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه شهروندان افغانستان علاوه بر زنان و دختران را تضمین کند”.

از سوی دیگر، طالبان این گزارش ریچارد بنت را مغرضانه و دور از واقعیت خوانده و آن‌را رد کردند.

با برگشت طالبان به قدرت در 15 اگست سال گذشته، اکثریت زنان از کار در اداره‌های دولتی باز مانده‌اند، آزادی‌های فردی محدود و به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نشده است.

از سوی دیگر، ملیاردها دالر پشتوانه خارجی بانک مرکزی افغانستان منجمد و مردم با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مطابق آمارها به ویژه آمار سازمان ملل، در زمستان پیش‌رو مشکلات شهروندان افغانستان چند برابر خواهد شد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان گفته بود که با حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشری در افغانستان در مقایسه با حکومت پیشین بدتر شده است.

ریچارد بنت: ظلم به گونه تکراری در افغانستان انجام می‌شود

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل: وضعیت زنان در افغانستان به شدت رو به وخامت است

مهر تایید نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان از سوی سازمان ملل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x