صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ریچارد بنت به عنوان گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر در امور افغانستان گماشته شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل، ریچارد بنت را به حیث گزارش‌گر ویژه این سازمان در امور افغانستان تعیین کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، ریچارد بنت را به حیث گزارش‌گر ویژه این سازمان در امور افغانستان تعیین کرد.

پیک‌آفتاب: شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهل‌ونهمین دور جلسه‌ خود، ریچارد بنت را گزارش‌گر ویژه‌ در بخش حقوق بشر در افغانستان تعیین کرد. او من‌بعد ماموریت دارد تا وضعیت حقوق بشری افغانستان را به سازمان ملل گزارش کند.

بنت در این خصوص گفته‌ است: “من متعهد به کار درباره حقوق زنان، مردان و کودکان افغانستان هستم و صدای آن‌ها را به تصمیم‌گیران اصلی می‌رسانم”.

او در توییتی چنین نگاشته است: “من مفتخرم که این ماموریت جدید را به عنوان گزارش‌گر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان به من سپرده شده است و متعهد به تلاش برای حقوق بشر زنان، مردان و کودکان افغان با تقویت صدای آن‌ها و تعامل با همه ذی‌نفعان هستم”.

در همین حال؛ ‏رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان از گماشته‌ شدن ریچارد بنت به حیث گزارش‌گر ویژه در بخش حقوق بشر افغانستان استقبال کرده و گفته‌ است که این گزینش برای نظارت و مستندسازی اوضاع حقوق بشری در افغانستان حیاتی است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نگران نقض حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و اقلیت‌ها در حاکمیت طالبان است.

این نهاد پیش‌تر ضمن انتقاد از محدودیت‌های طالبان بر زنان گفته بود که با وجود اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، گزارش‌های زیادی از کشتار افراد وجود دارد.

قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تعیین گزارش‌گر ویژه در مورد افغانستان، 7 اکتوبر 2021 به تصویب رسید، هرچند چین، روسیه و پاکستان که روابط نزدیکی با طالبان دارند رسماً مخالفت خود را با این قطع‌نامه اعلام کرده ‌بودند.

سازمان عفو بین‌الملل در زمان تصویب این قطع‌نامه گفته بود که تعیین گزارش‌گر ویژه، اولین گام مهم در جهت نظارت قوی سازمان ملل بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان است.

این در حالیی است که پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر از عملیات جستجوی خانه‌به‌خانه طالبان و هم‌چنین وضع محدودیت‌های تازه علیه زنان انتقاد کرده و گفته بود که نیروهای طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند. این سازمان از جامعه جهانی خواسته بود که جنگ در اوکراین نباید جنایات طالبان را به فراموشی بسپارد.

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان کلیدی‌ترین حقوق انسانی زنان را زیر پا گذاشته است

دیده‌بان حقوق بشر: فشارها بر طالبان برای لغو ممنوعیت سفر زنان باید افزایش یابد

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x