صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رینا امیری: بستن مکتب‌های دخترانه، ریشه دینی ندارد

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، سیاست‌های طالبان در مورد زنان و آموزش دختران را «بدبینانه» خوانده و گفته است که این سیاست، رویاهای دختران افغانستان را در هم می‌شکند و افغانستان را به سوی فقر و ناامیدی می‌کشاند.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، سیاست‌های طالبان در مورد زنان و آموزش دختران را «بدبینانه» خوانده و گفته است که این سیاست، رویاهای دختران افغانستان را در هم می‌شکند و افغانستان را به سوی فقر و ناامیدی می‌کشاند.

پیک‌آفتاب: رینا امیری این سخنان را روز یک‌شنبه 11 سپتامبر، در توییتی بیان کرده است. این توییت نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در اموز زنان و حقوق بشر افغانستان پس از آن نشر می‌شود که دختران دانش‌آموز پکتیا در ارتباط به بسته شدن پنج مکتب در این ولایت، اعتراض‌ کردند و ویدیوی آن در شبکه‌های اجتماعی خبر ساز شد.

رینا امیری گفته است: “هیچ توجیهی برای ادامه این سیاست ظالمانه و مخرب وجود ندارد. نه فرهنگ، نه دین و نه تدارکات. سیاست‌های بدبینانه‌ای که رویاها و پتانسیل دختران افغانستان را در هم می‌شکند و افغانستان را به سوی فقر و ناامیدی بیش‌تر می‌برد”.

این اعتراض‌ها سپس به خشونت گراید و طالبان اعتراض کنندگان را پراکنده و تعدادی از مقام‌های معارف ولایت پکتیا را بازداشت کردند.

اقدام روز شنبه طالبان واکنش‌های برخی از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان و عده‌ای از مقام‌های کنونی طالبان را هم به دنبال داشته است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور از اعتراض دختران دانش‌آموز در ولایت پکتیا برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه حمایت کرده و گفته است که صدای دختران برای باز شدن مکتب‌ها، صدای عزت، پیش‌رفت و به پا ایستاده شدن کشور است.

کرزی: صدای دختران برای باز شدن مکتب‌ها، صدای عزت و پیش‌رفت است

هم‌زمان فاروق اعظم، مشاور وزارت انرژی و آب طالبان نیز در رخ‌نامه فیسبوک خود نوشته است: “دروازه‌های آموزش به روی دختران باید هرچه زودتر باز شود،‌ یک سال گذشته تدابیر شرعی حتماً به آن اتخاذ شده و تاخیر آن به نفع امارت اسلامی نیست.”

از سوی دیگر؛ جنرال مبین، سخنگوی پیشین قوماندانی امنیه طالبان در کابل در توییت‌های مختلف با انتقاد از طالبان خواسته تا دروازه‌های مکتب‌ها را به روی دختران باز کنند.

اما با وجود تاکید پی‌هم برای بازگشایی مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران در افغانستان؛ نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان روز گذشته 20 سنبله، در جریان سفر خود به ولایت ارزگان گفته است که ما فرهنگ مردم افغانستان را می‌شناسیم، مردم نمی‌خواهند دختران خود را به مکتب روان کنند. اگر به خواسته‌های مردم توجه نشود، مردم شورش می‌کنند.

منیر که در ولایت ارزگان در جمع مردم سخنرانی می‌کرد گفت: “اگر بیرون از بازار ارزگان رفتید، بپرسید که چند درصد مردم حاضرند دختران خود را به مکتب روان کنند؟ ما در جامعه افغانستان زندگی می‌کنیم و فرهنگ مردم این‌جا را می‌شناسیم. این فرهنگ چیزی است که دولت‌های قبلی به آن توجه نداشتند و به خاطر آن شورش و اعتراض شد.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر روزنامه هندی «پرینت» با نشر گزارشی از قول یک منبع آگاه نوشته بود، در حالی‌که طالبان مانع بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان‌اند، دختران بیش از ۲۲ رهبر ارشد طالبان در دوحه، کراچی و پیشاور درس می‌خوانند.

دختران طالبان در مکتب‌های قطر و پاکستان؛ دختران افغانستان منتظر بازگشایی مکتب‌ها

پیش از این، جامعه بین‌المللی به تکرار از طالبان خواسته تا زنان و دختران را از حق آموزش و کار محروم نکنند، اما طالبان می‌گویند که شرایط برای برگشت دختران به مکتب‌ها مساعد نیست.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اعضای شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری نشستی، نگرانی عمیق خود را در مورد تصمیم طالبان درباره ممنوعیت آموزش دختران افغانستان ابراز کرده بودند.

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

تاکید نماینده ویژه امریکا به بازگشایی مکاتب دخترانه و حفظ امنیت هزاره‌ها

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x