صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رُزا اوتونبایوا، به حیث رئیس جدید یوناما گماشته شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رُزا اوتونبایوا، رئیس جمهور سابق قرقیزستان را به حیف نماینده ویژه خود و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گماشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رُزا اوتونبایوا، رئیس جمهور سابق قرقیزستان را به حیف نماینده ویژه خود و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گماشته است.

پیک‌آفتاب: دفتر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بامداد امروز شنبه 12 سنبله با نشر بیانیه‌ای از انتصاب رُزا اوتونبایوا به حیث نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خبر داده است.

در بیانیه آمده است که اوتونبایوا بیش از 35 سال تجربه حرفه‌ای در رهبری، دیپلماسی، مشارکت مدنی و همکاری بین‌المللی دارد. اوتونبایوا در سال‌های (2010-2011) به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان، در سال 1991 به عنوان معاون نخست وزیر قرقیزستان، در سه نوبت به عنوان وزیر خارجه و آخرین بار در سال 2005 به عنوان سرپرست وزارت خارجه قرقیزستان و در سال‌های (2007-2010) نماینده پارلمان قرقیزستان ایفای وظیفه کرده است.

به نقل از بیانیه، اوتونبایوا هم‌چنان در سال‌های (1992-1994) به حیث سفیر قرقیزستان در ایالات متحده امریکا، در سال‌های (1997-2002) به حیث سفیر قرقیزستان در بریتانیا و در سال (1989-1991) به حیث رئیس کمیسیون ملی اتحاد جماهیر شوروی برای یونسکو، ایفای وظیفه کرده است.

رُزا اوتونبایوا هم‌چنان در سال‌های (2002-2004) به حیث معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای گرجستان ایفای وظیفه کرده است و در حال حاضر عضو هیئت مشاوران عالی‌رتبه دبیرکل سازمان ملل در مورد میانجی‌گری و رئیس بنیاد ابتکار رُزا اوتونبایوا در قرقیزستان است.

اوتونبایوا دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه دولتی مسکو و مدرک تحصیلی از دانشکده فلسفه دانشگاه دولتی مسکو است. وی به زبان‌های قرقیزی، روسی و انگلیسی تسلط کامل دارد.

رُزا اوتونبایوا جانشین دیبرا لاینز از کانادا می‌شود که ماموریت‌اش در ماه جوزای امسال به پایان رسید. دبیرکل سازمان ملل در این بیانیه از خدمات اختصاصی او نیز تشکر کرده است.

اخیراً مارکوس پوتزل، دیپلمات آلمانی و معاون سیاسی یوناما، سرپرستی این دفتر را در کابل بر عهده داشت.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x