صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رونق تولید مواد مخدر تحت حاکمیت طالبان

در حالی که مقامات امارت اسلامی از تلاش‌ها برای مبارزه با مواد مخدر خبر می‌دهند، گزارش‌ها اما حاکی است که از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، تولید مواد مخدر رونق دوباره گرفته است.

در حالی که مقامات امارت اسلامی از تلاش‌ها برای مبارزه با مواد مخدر خبر می‌دهند، گزارش‌ها اما حاکی است که از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، تولید مواد مخدر رونق دوباره گرفته است.

پیک‌آفتاب: سخنگویان طالبان می‌گویند که معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله امارت اسلامی؛ برای مبارزه با مواد مخدر، مدیرانی را در تمام ولایات کشور تعیین کرده است. به گفته معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله؛ به مدیران تعیین شده، توصیه شده که هرچه زودتر خرید و فروش مواد مخدر و کشت خشخاش در ولایات را متوقف کنند.

این در حالی است که پیشتر منابع محلی در ولسوالی اجرستان ولایت غزنی از خرید و فروش آزادانه‌ی تریاک در این ولسوالی خبر داده بودند. به گفته‌ی این منابع، قیمت هر کیلو تریاک در بازار اجرستان، ۲۵ تا ۳۰ هزار کلدار پاکستانی است. به تاریخ ۱۶ عقرب منابع محلی در ولسوالی اجرستان ولایت غزنی با ارسال تصاویری به خبرگزاری پیک‌آفتاب، مدعی شده بودند که در حال حاضر تریاک به شکل آزادانه در بازار این ولسوالی خرید و فروش می‌شود.

خرید و فروش آزاد تریاک در اجرستان غزنی

هم‌چنان به تازگی “بی‌بی‌سی” در گزارشی به نقل از تولید کنندگان مواد مخدر نوشته‌ است: پس از تسلط طالبان، تجارت مواد مخدر در حال رونق است. یکی از تولید کنندگان مواد مخدر با اشاره به تصمیم طالبان درباره ممنوعیت مواد مخدر گفته‌ که آن‌ها (طالبان) «به لطف تریاک به آنچه دارند دست یافته‌‌اند.»

طبق این گزارش یکی از منابع درگیر در تجارت مواد مخدر گفته‌ که اکنون روزانه حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم (شیشه) توسط بیش از ۵۰۰ کارخانه موقت در یک منطقه دور افتاده تولید مواد مخدر در جنوب‌غرب کشور تولید می‌شود. در این کارخانه‌ها مواد (شیشه) از گیاه به نام (افدرا) تولید می‌شود. قبلاً گفته می‌شد که طالبان برای (افدرا) مالیات می‌گیرند؛ اما اخیراً طی مصوبه‌ای کشت آن را ممنوع اعلام کرده‌‌اند.

با این حال، در حال حاضر طالبان هم‌چنان به آزمایشگاه‌های شیشه اجازه می‌دهند تا کار کنند. برخی از تاجران مواد مخدر می‌گویند که اگر طالبان بخواهند، می‌توانند بار دیگر ممنوعیت این دارو را به طور موثر اجرا کنند.

یکی از کشاورزان با عصبانیت می‌گوید: «آن‌ها به لطف تریاک به آنچه دارند دست یافته‌اند. هیچ‌ یک از ما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم تریاک را ممنوع کنند مگر این‌ که جامعه جهانی به مردم افغانستان کمک کند. در غیر این صورت گرسنه خواهیم ماند و نمی‌توانیم از خانواده‌های خود مراقبت کنیم.»

دیوید منسفیلد، کارشناس برجسته تجارت مواد مخدر در افغانستان هشدار داده‌ که افزایش هزینه‌های مواد غذایی و محصولات کشاورزی مرتبط با بحران اقتصادی، کشاورزان و صاحبان آزمایشگاه‌ها را وادار می‌کند تا حجم تجارت را افزایش دهند.

بی‌بی‌سی نوشته‌ است که بیش‌ترین سود مواد مخدر به جیب کسانی می‌رود که مواد را در سطح بین‌المللی حمل می‌کنند، اما طالبان از تولید کنندگان مالیات می‌گیرند. گفته می‌شود، مبالغی که طالبان از مواد مخدر به دست می‌آورند، اغلب اغراق‌آمیز است. تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۰، طالبان حدود ۳۵ میلیون دالر از مالیات بر تولید شیشه دریافت کرده‌اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفته که ریشه‌کن کردن تولید مواد مخدر، هم به افغانستان و هم به جامعه بین‌المللی کمک می‌کند، «بنابراین جهان نیز باید کمک کند.»

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x