صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه: جنگجویان داعش در افغانستان سه برابر شده است

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان با ابراز نگرانی از گسترش فعالیت شاخه خراسان داعش در این کشور گفته است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در 15 اگست، شمار جنگجویان این گروه، سه برابر شده است.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان با ابراز نگرانی از گسترش فعالیت شاخه خراسان داعش در این کشور گفته است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در 15 اگست، شمار جنگجویان این گروه، سه برابر شده است.

پیک‌آفتاب: ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان روز پنج‌شنبه 28 جولای، به خبرنگاران در مسکو گفت که در اوایل حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، شمار جنگجویان داعش به 2000 تن می‌رسید، اما اکنون تعداد آنان ممکن به 6000 تن افزایش یافته باشند.

در همین حال، خبرگزاری تاس روسیه با نشر گزارشی گفته است که کابلوف از افزایش جنگجویان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن‌را یک خطر جدی برای کشورهای منطقه به ویژه روسیه، چین، پاکستان و ایران خوانده است.

از سوی دیگر پس از مسلط شدن طالبان، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) حملات خود را در افغانستان افزایش داده و مسئولیت خونین‌ترین حملات را به عهده گرفته است. داعش هم‌چنان اخیراً مسئولیت راکت‌پراگنی از خاک افغانستان بر اهدافی در قلمرو ازبیکستان و تاجیکستان را به دوش گرفته است.

حکومت ازبیکستان روز پنجم جولای، گفت که پنج راکت از قلمرو افغانستان بر شهر مرزی ترمز پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرده و تنها خسارات اندک مالی را به بار آورده است.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در حالی از افزایش جنگجویان داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده است که حملات راکتی اخیر بر کشورهای هم جوار از خاک افغانستان، یکی از بحث‌های نشست بین‌المللی تاشکند بوده است.

از سوی دیگر؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در دومین سخنرانی خود در این نشست گفت که هم‌زمان با مسلط شدن آنان بر افغانستان، 1800 جنگجوی داعش از زندان‌های پلچرخی و بگرام رها شده‌اند.

او حکومت پیشین به رهبری محمداشرف غنی را متهم به «پشتیبانی» از گروه داعش در افغانستان کرد و گفت که آنان به تلاش‌های خود برای مقابله با جنگجویان داعش ادامه داده‌اند.

این مقام طالبان هم‌چنان افزوده، کسانی‌که در حملات راکتی بر قلمرو ازبیکستان دخیل بودند، توسط آنان از بین برده شده‌اند. او افزود: “ما توانسته‌ایم که تمامی وضعیت را در افغانستان کنترول کنیم، ما خرسند هستیم افرادی که نیت بد با ازبیکستان داشتند، آن‌ها را بازداشت کردیم و به سزای اعمال‌شان رساندیم.”

متقی بار دیگر اضافه کرد که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه امنیت هیچ کشوری نخواهد شد و آنان در این زمنیه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک مقام ارشد نظامی امریکا روز 15 مارچ، گفته بود که هفت ماه پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، شاخه داعش خراسان در آن کشور در حال رشد است، ولی فعلاً نمی‌تواند به غرب حمله کند.

جنرال مکنزی: داعش در افغانستان در حال رشد است

آغاز دور تازه یارگیری داعش در افغانستان

نگرانی پوتین و رئیسی از حضور داعش در افغانستان

تلاش داعش برای سربازگیری از تاجیکستان و تاجیکان افغانستان

مولود چاووش اوغلو: آمریکا داعشی‌ها را از سوریه به افغانستان منتقل کردند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x