صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان در تامین امنیت هزاره‌ها ناکام بوده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که داعش بارها به هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی در مساجد، مکتب‌ها و محل کارشان حمله کرده، اما طالبان برای محافظت از این جوامع، کاری نکرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که داعش بارها به هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی در مساجد، مکتب‌ها و محل کارشان حمله کرده، اما طالبان برای محافظت از این جوامع، کاری نکرده‌اند.

پیک‌آفتاب: دیده‌بان حقوق بشر امروز 15 سنبله، با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید که گروه داعش، اقلیت‌های قومی-مذهبی را هدف قرار می‌دهند.

این نهاد گفته است که طالبان برای حفاظت از هزاره‌ها و سایر اقلیت‌های قومی-مذهبی کار خاصی انجام نداده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در 15 اگست سال گذشته، داعش مسولیت 13 حمله علیه هزاره‌ها را پذیرفته، طوری‌که حملات این گروه علیه هزاره‌ها، دست‌کم 700 تن کشته و زخمی در پی داشته است.

فرشته عباسی، یکی از محققان دیده‌بان حقوق بشر در این خبرنامه گفته است: “از زمان تسلط طالبان، جنگجویان مرتبط با داعش حملات وحشیانه متعددی را علیه اعضای جامعه هزاره هنگام رفتن به مکتب، سر کار یا نماز خواندن انجام داده‌اند، بدون این‌که پاسخی جدی از سوی مقامات طالبان در این خصوص ارایه شود”. او افزوده که طالبان موظف اند از جوامع در معرض خطر محافظت کنند و به قربانیان حملات و خانواده‌های آن‌ها کمک نمایند.

او گفته که رهبران گروه‌های مسلح ممکن است روزی به خاطر جنایات خود علیه هزاره‌ها و سایر جوامع مورد پیگرد عدلی قرار گیرند. مقامات طالبان که برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی در برابر حملات اقدام نمی‌کنند، ممکن است در این جنایات سنگین شریک جرم باشند.

عباسی در توییتی نگاشته است: “دولت‌هایی که با طالبان درگیر اند، باید خواستار حمایت بهتر از جوامع هزاره و شیعه شوند و باید سازوکارهایی را برای تقویت پاسخگویی در قبال جنایات مرتکب شده در افغانستان، از جمله علیه هزاره‌ها و شیعیان، تشویق و حمایت کنند”.

دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از این خبرنامه گفته است که سرکوب فزاینده رسانه‌ها توسط طالبان به ویژه در ولایت‌ها، به این معنا است که احتمالاً حمله‌های بیش‌تری وجود دارد که گزارش‌های آن‌ها منتشر نشده است.

براساس گزارش هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، حملات اخیر داعش به گردهم‌آیی‌های شیعیان در کابل بیش از 120 کشته و زخمی برجای گذاشته است.

در پیوند به این مسئله؛ بیرگیت شوارتز، مدیر ارتباطات اروپا و افریقا در دیده‌بان حقوق بشر با نقل قولی گفته است: “بچه‌های ما باید به مکتب بروند، زنان ما باید به شفاخانه‌ها مراجعه کنند، ما می‌خواهیم به مساجد برویم. به خاطر خدا، این مکان‌ها نمی‌توانند هدف قرار گیرند”.

دیده‌بان حقوق بشر نوشته است که هزاره‌ها یک گروه قومی عمدتاً شیعه هستند که برای بیش از یک قرن با تبعیض و سوءاستفاده از سوی دولت‌های متوالی افغانستان روبه‌رو بوده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنان گفته است که در ماه اکتبر 2021، سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که آن‌ها امنیت اقلیت‌های دینی را تضمین خواهند کرد: “ما به عنوان یک دولت مسئول، متعهد به حفاظت از همه شهروندان افغانستان به ویژه اقلیت‌های مذهبی کشور هستیم”. با این حال، به نظر نمی‌رسد که طالبان امنیت بیش‌تری را در ولایت‌های کابل، بلخ و قندز فراهم کرده باشند، جایی که حملات از جنوری 2022 تاکنون، صدها نفر را کشته است.

از سوی دیگر؛ هدر بار، مسئول بخش زنان و پژوهشگر ارشد سابق دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان با نشر توییتی گفته است: “از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اگست 2021، گروه وابسته به دولت اسلامی مسئولیت 13 حمله علیه هزاره‌ها را بر عهده گرفته است و با حداقل 3 حمله دیگر مرتبط بوده است که دست‌‌کم 700 تن را کشته و زخمی کرده است”.

در طول دهه 1990 میلادی، نیروهای طالبان شیعیان را هدف قرار دادند و کشتار دسته‌جمعی کردند.

با بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها به طور فزاینده‌ای نگران امنیت خود هستند. این‌که آیا مقامات طالبان از آن‌ها محافظت خواهند کرد یا خیر؟

دیده‌بان حقوق بشر با یکی از اعضای جامعه هزاره در ولایت بامیان صحبت کرده و او گفته است: “طالبان هرگز هزاره‌ها را دوست ندارند. آخرین باری که آن‌ها در قدرت بودند، بسیاری از ما را کُشتند”.

این سازمان هم‌چنان با زنی که شوهرش را در یک  انفجار بمب مقناطیسی در دشت برچی کابل بلافاصله پس از تسلط طالبان از دست داده است، صحبت کرده و او گفته است: “عشق من کشته شد. با وجود این‌که مدرک تحصیلی دارم، اکنون در زمان طالبان کار کردن برای زنان و داشتن استقلال مالی دشوار است.”

این در حالی مطرح می‌شود که پنج عضو پارلمان بریتانیا از مجلس عوام و اعیان این کشور، با نشر گزارشی «وضعیت هزاره‌ها در افغانستان» گفته بودند که در ماه‌های اخیر، خطر نسل‌کشی هزاره‌ها از سوی داعش و طالبان افزایش یافته است. براساس این گزارش، هزاره‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۲، مورد بیش‌ترین حملات هدف‌مندانه قرار گرفته‌اند.

پنج عضو پارلمان بریتانیا: هزاره‌های افغانستان در معرض نسل‌کشی قرار دارند

یوناما: از هزاره‌ها، سیک‌ها و صوفی‌ها در افغانستان باید حمایت شود

انستیتوت صلح امریکا: خشونت علیه هزاره‌ها و اقلیت‌های مذهبی باید در دادگاه کیفری (ICC) بررسی شود

مهر تایید نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان از سوی سازمان ملل

نسل کشی هزاره‌ها؛ محور رایزنی نمایندگان هزاره‌ با وزارت خارجه استرالیا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x