صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: تبعیض علیه پناهجویان افغانستانی در غرب، هراس از اسلام و تبعیض نژادی است

یک مقام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، کشورهای غربی را به رفتار تبعیضی با پناهجویان افغانستانی متهم ساخته و گفته است که رفتار تبعیض‌آمیز غرب و به ویژه کشورهای غربی، «هراس از اسلام» و «تبعیض نژادی» است.

یک مقام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، کشورهای غربی را به رفتار تبعیضی با پناهجویان افغانستانی متهم ساخته و گفته است که رفتار تبعیض‌آمیز غرب و به ویژه کشورهای غربی، «هراس از اسلام» و «تبعیض نژادی» است.

پیک‌آفتاب: کینیت رات، رئیس اجرائیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر که روز جمعه 29 جولای، در یک بحث آنلاین صحبت می‌کرد، گفته است:”غرب و به ویژه کشورهای اروپایی در مقایسه با اوکراینی‌ها، با پناهجویان افغانستانی بسیار متفاوت برخورد می‌کنند.”

پیش از این نیز فعالان حقوق بشر به رفتار تبعیض‌آمیز کشورهای غربی با پناهجویان افغانستان انتقاد کرده بودند، اما رئیس اجرائیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر این عمل را «هراس از اسلام» و «تبعیض نژادی» خواند.

رات در قسمتی از صحبت‌های خود گفته است: “یک استثنای بزرگ و آشکار در رابطه با پناهجویان اوکراینی که میلیون‌ها تن از آن‌ها وارد اروپا شده‌اند، دیده می‌شود. اروپا دروازه‌های خود را به روی آن‌ها باز کرده و با پیشانی باز از آن‌ها استقبال می‌کند و بدون وقفه آن‌ها را جابه‌جا می‌کند. شما کمپ‌های پناهجویان اوکراینی را نمی‌بینید، آن‌ها در خانه‌های مردم و جای‌های دیگر مستقر شده‌اند. بسیار واضح دیده می‌شود که اروپایی‌ها نه تنها با افغانستانی‌ها، بلکه با پناهجویان سوریه، اریتره، سودان و دیگر کشورها متفاوت برخورد می‌کنند. من فکر می‌کنم که به این کار به جز از «ترس از اسلام» و «تبعیض نژادی» نمی‌توان کلمه مناسب دیگری پیدا کرد.”

در این بحث آنلاین؛ شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز صحبت کرده است. اکبر به مشکلات آن عده از افغانستانی‌هایی اشاره کرد که از افغانستان خارج شده‌اند، ولی درکشورهای منطقه با مشکلات زیادی زندگی می‌کنند.

رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است: “وضعیت اوکراین یک یادآوری دیگر برای مردم افغانستان بود. تمام این احساسی که در افغانستان یک مشارکت وجود داشت و انتظار این‌که مقداری کمک به مردمانی خواهد شد که مستقیماً از تلاش این کشورها حمایت کردند.”

اکبر در ادامه افزوده است: “من روزانه از مردم پیام‌هایی را به دست می‌آورم که تحت شرایط دشوار و بدون سرنوشت قانونی در کشورهای منطقه به سر می‌برند. وقتی چنین مسایل واقع می‌شود، تاثیر آن تنها بر افرادی نیست که رنج می‌کشند، بلکه به اعتماد کشورهایی است که داد از حقوق بشر می‌زنند. مردم از نزدیک این‌گونه تبعیض‌ها از نزدیک تحت نظر دارند.”

این در حالی مطرح می‌شود که روز 29 جولای، وزارت خارجه بریتانیا به اشتباهات خود در خروج از افغانستان اعتراف کرده و گفته است نمی‌تواند برای افغانستانی‌هایی که با بخش‌های ملکی با نیروهای بریتانیایی کار کردند، مسکن فراهم کند.

بریتانیا: خروج از افغانستان اشتباه بود

این در حالی است که روز 26 سرطان، برخی خبرنگاران افغانستانی مقیم پاکستان، از توقف پروسه پذیرش آنان در کانادا، اعتراض کرده و خواهان بررسی پرونده‌های‌شان از سوی دولت کانادا شده‌اند.

اعتراض خبرنگاران افغانستانی مقیم پاکستان، از توقف پروسه پذیرش آنان در کانادا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x