صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دبیرکل سازمان ملل درباره ممنوعیت دختران از تحصیل در افغانستان هشدار داد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اعلام این‌که دختران در افغانستان هم‌چنان از رفتن به صنف‌های درس محروم می‌شوند، هشدار داد که این نقض غیرقابل توجیهی در زمینه حقوق برابر انسانی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اعلام این‌که دختران در افغانستان هم‌چنان از رفتن به صنف‌های درس محروم می‌شوند، هشدار داد که این نقض غیرقابل توجیهی در زمینه حقوق برابر انسانی است.

پیک‌آفتاب: دبیرکل سازمان ملل امروز شنبه سوم سپتمبر، در توییتی گفت که نرفتن دختران به مکتب‌ها در افغانستان “به کل کشور آسیب می‌رساند”. او تاکید کرده که دختران جزء مکتب‌ها اند.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در 15 اگست سال گذشته، مکتب‌های دخترانه در سراسر کشور بسته شدند. طالبان با وجود وعده‌های قبلی‌شان، دختران دانش‌آموز مکتب‌های بالاتر از صنف ششم را از ورود به صنف‌های درس منع کردند.

یک سال پس از این ممنوعیت، هیچ نشانه‌ای از لغو آن وجود ندارد و دختران و زنان معترض تاکنون بارها در کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان، در واکنش به محدودیت‌های طالبان تظاهرات کرده‌اند.

این ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از وضعیت تحصیلی دختران افغانستان، کمی پس از انتصاب رُزا اوتونبایوا، رئیس‌ جمهور پیشین قرقیزستان به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان است.

رُزا اوتونبایوا، به حیث رئیس جدید یوناما گماشته شد

علاوه بر نقض گسترده حقوق بشر و آزادی‌ها از سوی طالبان، در یک سال اخیر وضعیت اقتصادی افغانستان نیز وخیم‌تر شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت زنان افغانستان گفته بود که طالبان باید حقوق زنان را به رسمیت بشناسند. او گفته بود که زنان و دختران از عدالت برابر محروم اند.

دبیرکل سازمان ملل: زنان افغانستان از «عدالت برابر» محروم شده‌اند

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x