صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خواست شبکه هم‌بستگی رسانه‌های جنوب آسیا مبنی بر حمایت جهانی از رسانه‌های افغانستان

در یک سالگی قدرت‌گیری مجدد طالبان، شبکه هم‌بستگی رسانه‌های جنوب آسیا (SAMSN) طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته تا از خبرنگاران، آزادی بیان و رسانه‌ها به طور جدی حمایت نمایند.

در یک سالگی قدرت‌گیری مجدد طالبان، شبکه هم‌بستگی رسانه‌های جنوب آسیا (SAMSN) طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته تا از خبرنگاران، آزادی بیان و رسانه‌ها به طور جدی حمایت نمایند.

پیکآفتاب: شبکه هم‌بستگی رسانه‌های جنوب آسیا، در یک سالگی قدرت‏گیری طالبان از جامعه جهانی خواست که از خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان بیش‌تر حمایت کنند.

این شبکه هم‌چنین از طالبان تقاضا کرده است تا از آزادی بیان و مطبوعات، به گونه‌ای که چند روز قبل از قدرت‏گیری‏شان مدعی شده بودند، حمایت کنند و در عین حال با به رسمیت شناختن آزادی بیان، مصئونیت خبرنگاران و رسانه‌ها را تضمین کنند.

فدراسیون جهانی خبرنگاران نیز با استناد به بیانیه این شبکه می‌گوید: “پس از سقوط کابل به دست طالبان در 15 اگست 2021، رسانه‌های این کشور با سیاه‌ترین دوران خود روبه‌رو می‌باشند.”

فدراسیون جهانی خبرنگاران با اشاره به گسترش نقض حقوق رسانه‌ها و محدودیت بر نشرات صوتی و تصویری از سوی طالبان که باعث کاهش درآمد رسانه‌ها گردیده است، مدعی است که خبرنگاران و فعالین رسانه‌ای با مشکلات اقتصادی حاد دست‌وپنجه نرم می‏کنند.

این فدراسیون در ادامه ضمن یادآوری نشست دو روز قبل از قدرت‌گیری طالبان برای حمایت از آزادی رسانه‌ها و حقوق زنان، گفته است که طالبان عملاً در یک سال گذشته مرتکب حملات، شکنجه، تهدید، قتل، وضع محدودیت و در نتیجه عامل بسته شدن اکثریت رسانه‌ها در افغانستان گردیده است.

این در حالی است که یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان در گزارش اخیر خود که روز 20 جولای منتشر کرده است، 173 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان در بازه زمانی 15 اگست 2021 الی 15 جون 2022، گزارش کرده است.

این در حالی مطرح می‌شود که نهاد رسانه‌ای افغانستان روز 25 سرطان با نشر خبرنامه‌ای گفته بود که آزادی بیان در کشور غیرقابل انکار است و هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از مردم سلب کند. این نهاد در ادامه افزوده است که علی‌رغم اعلام طالبان برای حمایت از آزادی بیان، در این اواخر آنان مانع کار خبرنگاران و رسانه‌ها می‌شوند.

نهاد رسانه‌ای افغانستان: هیچ کس نمی‌تواند حق آزادی بیان را از مردم افغانستان سلب کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x