صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به بالاترین حد خود رسیده است

انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Stockholm International Peace Research Institute) در تازه‌ترین گزارشی خود اعلام کرد که خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده است.

انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Stockholm International Peace Research Institute) در تازه‌ترین گزارشی خود اعلام کرد که خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده است.

پیک‌آفتاب: دن اسمیت، رئیس موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) گفته است که خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان به بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده و جنگ در اوکراین استفاده از این نوع سلاح‌ها را افزایش داده است.

در همین حال، SIPRI در توییتی گفته است: “حجم انتقال‌های بین‌المللی تسلیحات عمده در سال‌های 2017-2021 یکی از بالاترین‌ها از زمان پایان جنگ سرد بود، اما هم‌چنان حدود 35 درصد کمتر از کل سال‌های 1977-1981 و 1982-1986 را در بر می‌گیرد”.

در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است که امریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، هند، پاکستان و هم‌چنین اسرائیل و کوریای شمالی، به مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهند.

اسمیت تصریح کرده است: “با وجود برخی پیش‌رفت‌های مهم در کنترل و خلع‌سلاح هسته‌ای، خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای به بالاترین حد خود رسیده و این نگران کننده است”.

از سوی دیگر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ذخایر تسلیحات هسته‌ای در دهه آینده افزایش خواهد یافت و دلیل آن نیز بازار گرم جنگ و درگیری‌های مسلحانه است.

گرچه گزارش‌ها حاکی از آن است که تسلیحات هسته‌ای بین جنوری 2021 و جنوری 2022 اندکی کاهش یافته، اما SIPRI اعلام کرده که اگر اقدام فوری توسط قدرت‌های هسته‌ای انجام نشود، موجودی کلاهک‌ها در جهان ممکن است به زودی برای اولین بار پس از دهه‌ها افزایش یابد.

از سوی دیگر؛ ویلفرد وان، یکی از مدیران SIPRI در تحقیقات خود گفته است: “همه کشورهای مجهز به تسلیحات هسته‌ای در حال افزایش یا ارتقای زرادخانه‌های خود هستند و بیش‌تر آن‌ها در لفاظی‌ها و استراتیژی‌های نظامی‌ خود بحث هسته‌ای را برجسته می‌کنند”.

در همین حال؛ استفان لوفون، رئیس هیئت مدیره SIPRI و نخست وزیر سابق سویدن گفته است: “بشریت و کره زمین با مجموعه‌ای از چالش‌های عمیق و مشترک روبه‌رو هستند؛ چالش‌هایی که با هم‌کاری‌های بین‌المللی قابل حل‌اند، اما این مشکلات روابط بین قدرت‌های بزرگ جهان را بدتر کرده که باز به جای آرامش، تنش‌ها و تخاصم را در جهان افزایش داده است”.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x