صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حسین امیر عبداللهیان؛ یک جریان به تنهایی قادر نیست در افغانستان حکومت کند

عبداللهیان: "تاریخ افغانستان نشان داده است که هیچگاه یک جریان نمیتواند در سراسر افغانستان حکمرانی کند".

وزیر خارجه ایران گفته است که طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است اما هیچگاهی یک جریان به تنهایی نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند و این را تاریخ نشان داده است.

پیک‌آفتاب: عبداللهیان این مساله را در گفتگو با شبکه سی ان بی سی (CNBC) بیان کرده و افزوده است که وضعیت فعلی افغانستان یک چالش جدید در منطقه است. او افزود که ایران با همه طرف ها در افغانستان در ارتباط است و طالبان قسمتی از واقعیت افغانستان است. او اما تصریح کرد: “تاریخ افغانستان نشان داده است که هیچگاه یک جریان نمیتواند در سراسر افغانستان حکمرانی کند”.

به گفته وزیر خارجه ایران، تشکیل دولت همه شمول با مشارکت همه اقوام و طرف های افغان میتواند بهترین راه حل برای بحران کنونی در افغانستان باشد.

وزیر خارجه ایران از افزایش پناهجویان افغان در ایران خبر داده که به دلیل تحولات اخیر کشورشان را ترک کرده اند. او گفته است که 300 هزار پناهجوی افغان جدیدأ وارد کشور ایران شده اند. به گفته عبداللهیان، آمار پناهجویان افغان در ایران حدودأ به 4 میلیون افزایش یافته است.

این مقام بلند پایه ایرانی از سیاست های امریکا در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که امریکا نسبت به رفتار خود در افغانستان در برابر جامعه جهانی و مردم آن کشور پاسخگو است.

عبداللهیان بار دیگر تاکید کرده است که کشورش با همه جریان های افغانستان در تماس است و آنها را تشویق میکند تا به سمت تشکیل دولت کاملا فراگیر با مشارکت همه اقوام گام بردارند. او هشدار داده است که اگر چنین نشود، همسایه های افغانستان با موج بزرگی از پناهجویان روبه رو خواهند بود.

به دنبال سقوط افغانستان به دست طالبان، کشورهای همسایه افغانستان همواره به تشکیل دولت فراگیر تاکید کرده اند. طالبان اما اظهارات درباره چگونگی دولت شان را دخالت در امور داخلی افغانستان می نامد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x