صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جو بایدن: امریکا فشار بر گروه‌های تروریستی در افغانستان را حفظ می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در اولین سال‌گرد حمله مرگ‌بار 26 اگست 2021، در نزدیک میدان هوایی کابل، می‌گوید که واشنگتن بدون حضور نظامی در افغانستان، فشار بر گروه‌های تروریستی در این کشور را حفظ می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در اولین سال‌گرد حمله مرگ‌بار 26 اگست 2021، در نزدیک میدان هوایی کابل، می‌گوید که واشنگتن بدون حضور نظامی در افغانستان، فشار بر گروه‌های تروریستی در این کشور را حفظ می‌کند.

پیک‌آفتاب: رئیس جمهور امریکا در بیانیه‌ای گفته است که یک سال پیش، 13 سرباز پُر افتخار و میهن‌پرست امریکایی و هم‌چنان بیش از 100 شهروند غیرنظامی و بی‌گناه افغانستان در این رویداد در دروازه کمپ باران میدان هوایی کابل کشته شدند.

بایدن در این بیانیه که آن‌را قصر سفید روز جمعه نشر کرد، افزوده است که واشنگتن به دنبال این حمله، کمپاین جهانی علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را که امریکایی‌ها را تهدید می‌کنند، دو برابر کرده است.

مسئولیت این حمله انتحاری را که چند روز پیش از پایان روند خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان صورت گرفت، داعش پذیرفته بود.

رئیس جمهور امریکا در ادامه به کشته شدن رهبر داعش در سوریه و رهبر شبکه القاعده در کابل اشاره کرده است.

جو بایدن حدود یک ماه پیش اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در حمله هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در منطقه شیرپور کابل در 31 جولای، کشته شد.

جو بایدن: ایمن الظواهری در کابل به دستور من به قتل رسید

سپس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری، توافق‌نامه دوحه را نقض کرده‌اند.

طالبان می‌گویند که بررسی‌شان هنوز در محلی که این حمله هواپیمای بی‌سرنشین امریکا صورت گرفته، ادامه دارد.

در حالی که طالبان گفته‌اند که با گروه‌های تروریستی رابطه ندارند و از قلمرو افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد، اما پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، نگرانی‌ها در مورد رابطه میان شبکه القاعده و طالبان افزایش یافته است.

این در حالی است که به تازگی وزیر دفاع روسیه از گسترش حضور داعش و القاعده در افغانستان و تهدید احتمالی از خاک افغانستان به کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد. با خروج آخرین سرباز امریکایی در 21 اگست سال گذشته از افغانستان، حضور نظامی امریکا در افغانستان رسماً پایان یافت.

روسیه: افزایش گروه‌های تروریستی در افغانستان، امنیت آسیای‌میانه را با چالش جدی روبه‌رو کرده است

تصمیم رئیس جمهور بایدن در مورد خروج از افغانستان از سوی اعضای جمهوری‌خواه کانگرس امریکا و شماری از مقام‌های پیشین امریکایی، مورد انتقاد قرار گرفته است.

قصر سفید اما از این تصمیم به تکرار دفاع کرده و گفته است که امریکا می‌تواند تهدیدات تروریستی علیه ایالات متحده و شهروندانش را در هر جا و هر مکانی مهار کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر مقامات وزارت دفاع امریکا تایید کردند که از زمان خروج این کشور از افغانستان، هیچ عملیات ضدتروریستی در افغانستان صورت نگرفته است. این مقامات اما تاکید کردند که آن‌ها توانایی نظارت و خنثی کردن تهدیدها را با وجود چالش‌های لوجستیکی دارند.

پنتاگون: نظارت بر گروه‌های تروریستی در افغانستان دشوار شده است

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک گزارش سازمان ملل نشان داد که گروه‌های تروریستی در افغانستان، پس از تسلط طالبان از آزادی بیش‌تری برخوردار شده‌اند. گزارش هم‌چنین از دیدار پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر از افغانستان و گفتگو با طالبان حکایت داشت. وزارت خارجه طالبان اما گفته بود این گزارش واقعیت ندارد.

سازمان ملل: گروه‌های تروریستی در افغانستان آزادتر شده‌اند

روسیه نگران فعالیت رو به گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان

طالبان: گزارش سازمان ملل در مورد حضور گروه‌های تروریستی را قویاً تکذیب می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x