صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جو بایدن: افغانستان را از فهرست متحد اصلی خارج از ناتو، حذف کنید

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از کانگرس این کشور خواسته است که افغانستان را از فهرست متحد اصلی خارج از ناتو، حذف کند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از کانگرس این کشور خواسته است که افغانستان را از فهرست متحد اصلی خارج از ناتو، حذف کند.

پیک‌آفتاب: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا، افغانستان را در سال 2012 به عنوان “متحد اصلی خارج از ناتو” اعلام کرد. این مسئله باعث شد که افغانستان و امریکا بتوانند هم‌کاری‌های نظامی نزدیک داشته باشند.

اکنون جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در نامه‌ای به کانگرس آن کشور گفته که این جایگاه افغانستان را حذف کنید.

از سوی دیگر؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در واکنش به این خبر گفته که “طالبان نگران حذف افغانستان از فهرست متحد اصلی خارج از ناتو نیست، چون این عضویت هیچ منفعتی را برای افغانستان به بار نیاورده است.”

افغانستان به‌ عنوان متحد اصلی خارج از ناتو، می‌توانست برای آموزش نیروهای نظامی، خرید یا اجاره سلاح و تجهیزات نظامی، از ناتو و به ویژه از امریکا کمک بخواهد.

گفته می‌شود کشورهایی را که امریکا در فهرست “متحد اصلی خارج از ناتو” قرار می‌دهد، تضمین دفاعی متقابل به عنوان متحد غیر ناتو ندارند، اما از امکانات و سهولت‌هایی مانند قرض، استفاده از انبارهای ذخیره جنگی متعلق به امریکا، قراردادهای خرید اسلحه، تجهیزات و هم‌چنین تعمیرات اساسی تجهیزات نظامی می‌توانند استفاده کنند. این در حالی است که امریکا در آغاز سال روان میلادی، کشورهای قطر و کلمبیا را در فهرست “متحد اصلی خارج از ناتو” قرار داد.

بیش از ده ماه می‌شود که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند. با تسلط طالبان بر افغانستان در 15 اگست سال گذشته، طالبان در تحریم اقتصادی امریکا قرار دارد، اما مقام‌های امریکایی از احتمال گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌اند.

در ده ماه گذشته، جامعه بین‌المللی به ویژه امریکا و اروپا، شرایطی را مطرح کرده که در صورت اجرایی شدن آن‌ها از سوی طالبان، تعامل جامعه جهانی با آن‌ها بیش‌تر و معنادارتر خواهد شد.

امریکا و اتحادیه اروپا گفته‌اند که طالبان باید شرایطی مانند رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، ایجاد حکومت همه‌شمول، آزادی بیان، آزادی و فرصت تحصیل و اشتغال را برای همه اقشار جامعه به شکل یکسان مهیا سازد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش تر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، رعایت حقوق بشر در افغانستان را شرط به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرده بودند. رهبران بریتانیا و امریکا خاطر نشان کردند که رویکرد دیپلماتیک، موثرترین ابزار برای جلوگیری از بحران انسانی پیش آمده در افغانستان است.

بریتانیا و امریکا به رسمیت شناختن طالبان را مشروط کردند

دیده‌بان حقوق بشر: امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند

نماینده کانگرس امریکا: تصمیم بایدن نهایت «بی‌وجدانی» است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x