صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنگ لفظی امریکا و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل

نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل که با جنگ لفظی نمایندگان روسیه و امریکا بر سر اوکراین هم‌راه شد، برای بسیاری یادآور رویارویی واشنگتن و مسکو در دوران جنگ سرد بود.

نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل که با جنگ لفظی نمایندگان روسیه و امریکا بر سر اوکراین هم‌راه شد، برای بسیاری یادآور رویارویی واشنگتن و مسکو در دوران جنگ سرد بود.

پیک‌آفتاب: واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه 31 جنوری، در نشست شورای امنیت این سازمان، امریکا را متهم کرد که با “اتهام‌های بی‌اساس” به دنبال “فریب جامعه جهانی” است. او در بخشی از سخنان‌اش به گفتمان مقامات امریکایی پیش از آغاز جنگ عراق و ادعاهای آن‌ها مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور نیز اشاره کرد. این دیپلمات روسی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: “واشنگتن برای “ایجاد هیستری” و “فریب جامعه جهانی” تلاش می‌کند و در پی تحمیل دیدگاه‌هایش به سایر کشورها به ویژه اوکراین است”.

از سوی دیگر، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل با اشاره به اعزام بیش از 100 هزار نظامی روس به مرز اوکراین از تهدید “امنیت بین‌المللی” سخن گفت.

این در حالی است که سفارت روسیه در امریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته که واشنگتن به تنش‌ها دامن می‌زند نه مسکو و این بیانیه تصریح کرده که در صورت رویارویی روسیه و امریکا، مسکو میدان را خالی نمی‌کند.

در همین حال ماموریت امریکا در سازمان ملل در توییتی گفته است: “روسیه نیروی نظامی بی‌سابقه‌ای را جمع‌آوری کرده و در حال انجام اقدامات بی‌ثبات کننده علیه اوکراین است. روسیه همسایگان خود را برای تسلیم شدن به حوزه نفوذ خود وادار می‌کند و اروپا و جهان را به بازسازی نظم بین‌المللی تهدید می‌کند”.

از سوی دیگر، نماینده امریکا در سازمان ملل در توییتی نوشته است: “وضعیتی که در اروپا با آن روبه‌رو هستیم، فوری و خطرناک است. روسیه یک نیروی نظامی عظیم متشکل از 100 هزار سرباز در امتداد مرزهای اوکراین جمع کرده است. این تهدیدی واضح و پی‌آمد برای صلح و امنیت است که هر کسی می‌تواند این را تصور کند”.

در پیوند به تنش‌های حاد میان روسیه و امریکا در مرزهای اوکراین؛ وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای امریکایی‌اش، از نگرانی‌های منطقی روسیه در خصوص اوکراین دفاع کرده بود و از همه طرف‌ها خواسته بود تا از انجام کارهایی که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود، خودداری نمایند.

دفاع چین از نگرانی‌های منطقی روسیه در خصوص اوکراین

نشست شورای امنیت با وجود مخالفت روسیه و با موافقت 10 عضو شورای امنیت برگزار شد. سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه روسیه و امریکا قرار است روز امروز بر سر کاهش تنش‌ها در اوکراین با یکدیگر تلفنی گفتگو کنند.

این در حالی است که وزیران خارجه آلمان و فرانسه تلاش می‌کنند که برای کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کنند.

آلمان و فرانسه میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری می‌کنند

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

تقابل تازه شرق و غرب در اوکراین؛ پوتین، امریکا و ناتو را به عکس‌العمل شدید تهدید کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x