صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنرال مکنزی: داعش در افغانستان در حال رشد است

یک مقام ارشد نظامی امریکا روز سه‌شنبه 15 مارچ، گفت که هفت ماه پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، شاخه داعش خراسان در آن کشور در حال رشد است ولی فعلاً نمی‌تواند به غرب حمله کند.

یک مقام ارشد نظامی امریکا روز سه‌شنبه 15 مارچ، گفت که هفت ماه پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، شاخه داعش خراسان در آن کشور در حال رشد است ولی فعلاً نمی‌تواند به غرب حمله کند.

پیک‌آفتاب: بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌های استخباراتی امریکا، شاخه خراسان داعش تا حال توانایی حمله را پیدا نکرده است.

استخبارات امریکا و چندین کشور دیگر هشدار داده‌اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شماری تندروان داعش‌ خراسان در آن کشور در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و حال تعداد آن‌ها به بیش از 4000 نفر می‌رسد.

در همین حال، جنرال فرانک مکنزی،‌ فرمانده نیروهای امریکا مستقر در شرق‌میانه (سنتکام) روز سه‌شنبه با ابراز نگرانی در مورد رشد و تقویت داعش در افغانستان گفت که بدون فشار دوام‌دار امریکا، تندروان این گروه در افغانستان قدرت خود را بیش‌تر تحکیم خواهد کرد.

مکنزی در این خصوص گفت:‌ “ما به دقت رشد داعش را زیر نظارت داریم. داعش در ماه‌های گذشته قادر بوده است تا شماری از حملات عمده را در کابل انجام بدهد. انتظار من این است که حملات داعش در تابستان پیش‌رو افزایش خواهد یافت.”

مقام‌های پنتاگون در اکتوبر سال گذشته به قانون‌گذاران امریکا هشدار داده بودند که گروه داعش خراسان قادر خواهد شد تا ظرف شش ماه آینده حملات تروریستی را در غرب سازمان‌دهی کنند.

استخبارات امریکا اما اکنون تخمین می‌کند که شاخه داعش خراسان احتمالاً بین 12 تا 18 ماه آینده قادر به انجام حملات بر ضد غرب خواهد بود. مقام‌های استخباراتی امریکا تصریح می‌کنند که توانایی داعش‌ خراسان، بستگی به اوضاع افغانستان نیز دارد و آن این‌که آیا درگیری میان داعش و طالبان ادامه خواهد یافت یا خیر.

امریکا در حال حاضر برای ردیابی تندروان داعش‌ خراسان و رقیب آن القاعده، با مشکل مواجه است، زیرا امریکا در حال حاضر در افغانستان پایگاه نظامی ندارد و پرواز‌های نظارت جاسوسی این کشور از طریق پاکستان با محدودیت مواجه است.

مکنزی افزوده که ردیابی داعش در مقایسه با گذشته مشکل شده است، اما گفته که ردیابی تندروان این گروه “ناممکن نیست.”

این مقام ارشد نظامی امریکا هم‌چنین گفته که از بین بردن تهدید داعش تنها در صورت امکان‌پذیر است که منابع لازم در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و سنتکام با استفاده از منابع مورد نیاز، مانع تهدید داعش بر “امریکا” خواهد شد. این جنرال بلندپایه هشدار داده اگر منابع مورد نیاز کاهش یابد، خطر تهدید داعش افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که پیش‌تر دادستان محکمه بین‌المللی جرایم از تصمیم‌اش مبنی بر شامل نساختن عمل‌کرد نیروهای امریکایی در تحقیقات «جنایات جنگی» در افغانستان دفاع کرده و گفته بود که در دو دهه پسین «بدترین جنایات» را طالبان و داعش انجام داده‌اند.

داعش و طالبان عاملان «بدترین جنایات» دو دهه گذشته در افغانستان

داعش مسئولیت انفجارهای زنجیره‌ای غرب کابل را به عهده گرفت

نگرانی پوتین و رئیسی از حضور داعش در افغانستان

رابطه فرانسه با داعش افشا شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x